Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Postnord – det här är ett hån mot oss kunder

- 28/08/2017, 12:46 -
Fredrik Elmqvist har tröttnat på Postnords hantering av post.
1 av 4

Fredrik Elmqvist har tröttnat på Postnords hantering av post.

Privat/TT/Faksimil: Postnord

2 av 4

Marcus Ericsson/TT

Skärmdump av mailutskicket från Postnord.
3 av 4

Skärmdump av mailutskicket från Postnord.

Faksimil: Postnord

Fredrik Elmqvist.
4 av 4

Fredrik Elmqvist.

Privat

Fredrik Elmqvist: "​Ni har långt kvar tills uttrycket 'säkert som ett brev på posten' någonsin klingar bra igen."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

"Lär av experten: Så tar du kundrelationen till nästa nivå".

Rubriken hade inte fått mig att lyfta på ögonbrynen, om det inte vore för att Postnord stod som avsändare. Faktumet att det damp ner som e-post i min telefon och inte i pappersform är nog så anmärkningsvärd. 

När de likt överförfriskade elefanter i en porslinsbutik river ner de sista värdefulla keramikvaserna med kundförtroende från hyllorna och samtidigt proklamerar att de minsann skall lära sina kunder hur man tar en kundrelation till nästa nivå, så undrar man i hur mycket otakt deras organisation marscherar? 

Nej, Postnord! Ni har inte vårt förtroende att lära oss bygga kundrelationer. Ni har själv gjort ett gediget arbete med att förstöra era egna relationer. Ni har långt kvar tills uttrycket "säkert som ett brev på posten" någonsin klingar bra igen. 

En bra kundrelation börjar med att leverera kundnöjdhet, i ert fall handlar det om att få fram paket och brev i oskadat/oöppnat skick, möjligen också till ett rimligt pris. Det är inte någon raketforskning vi pratar om utan vanlig logistik på massiv nivå. 

Men just nu framstår era råd om "kundnöjdhet" som rena hån. Det är som om jag skulle försöka lära ut atomfysik bara för att jag sett periodiska systemet lite flyktigt. 

Postnord skriver följande på sin egna hemsida: "Postnord ska dela ut minst 85 procent av alla 1:a- klassbrev senast dagen efter att det lagt på postlådan. 97 procent av breven ska vara framme inom tre dagar".

Nu undrar jag såklart: hur gör de när de mäter detta? Utfallet var i alla fall 91 procent enligt deras egna siffror. Det betyder egentligen att var tionde brev blir jättesent eller helt uteblir. För ett mindre företag kan det lätt bli stora summor i förluster av brev och badwill från kunder om man har ett svinn på 10 procent.

Postnords oförmåga att leverera är ett reellt hot mot svensk e-handel. Jag måste umgås i väldig konstiga kretsar eller bo på ett udda ställe, men det är sällan jag får ett brev dagen efter och i oskadat skick. 

Att brev dyker upp en och två veckor efteråt är mer regel än undantag. Det enda som kommer på utsatt tid är reklamen... Och den har jag avsagt mig! Det är förstås väldigt ironiskt att Postnord väljer att skicka ut sin reklam med e-post och inte med sin egna snigelpost. 

Är det så att de är rädda för att budskapet inte skall komma fram, utan de tar hellre risken att framstå som ett bolag som inte litar på sin egna produkt och skickar erbjudanden med e-post? 

För det kan inte ha att göra med att de inte ens delat ut på alla vardagar för vissa invånare nu i sommar, eller att brev kommer fram öppnade och färdiguppätna av Fido? 

Jag vill slippa stå nere på Hemköp och se en mormor ta emot ett fullkomligt massakrerat paket från sina barnbarn medans kassörskan lamt försöker hjälpa henne tejpa ihop paketet. 

Skulle ni kunna lova mig att detta var sista gången det skedde i helgen? Missförstå mig inte, en gång i tiden tyckte jag att Posten gjorde ett imponerande och bra jobb, men det var en annan tid. 

Nu är det kanske dags för Postnord att sätta sig på yoga-mattan och blicka inåt i sitt egna vanstyrda bolag och försöka finna sin inre frid. 

Ni bör istället leva efter en annan rubrik från ett av era egna utskick: "Släng inte bort din marknadsföring på en dålig leverans".

Fredrik Elmqvist