Onsdag 21 Apr
Stockholm

Lärare: Ge Sveriges elever färre läxor och kortare skoldagar

Teysir Subhi
Teysir Subhi skriver om problematiken kring svenska skolsystemet. Foto: Privat/TT

Teysir Subhi: "Många experter har frågat sig vad som är lösningen för att öka studieresultaten i svensk skola. Men vi behöver inte blicka långt bort för att hitta en lösning"

Kommentera (20)
Kopiera länk
Dela
Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer

Det är fredagen den 30 oktober 1998. Jag är 11 år gammal och borde sova då jag ska upp till ännu en skoldag. Men jag väcks av min mamma och vår grannes gråt. 63 ungdomar har omkommit i en diskoteksbrand i Göteborg, och många av de omkomna är från vår stadsdel Backa. 

Två år senare börjar jag på högstadiet. Kommunen har satsat mycket pengar för att se till att samma scenario inte återupprepar sig. Jag går nu i högstadiet och mycket pengar har satsats på ett övergripande samarbete mellan skola, fritidsgård och skolbibliotek. Resultatet blir att många i min ålderskull slutför sin grundskoleutbildning med goda resultat och väljer att genomgå en högskoleutbildning. Några år senare står stadsdelen Backa åter igen i fokus då skottlossningar och gängbildningar ökar. 

Så vad hände egentligen och vad gick fel? Vad fick en positiv trend att vända?

Några år efter diskoteksbranden valde stadsdelen att gå tillbaka till 90-talets omfattande nedskärningar. Resurserna efter diskoteksbranden som gick till att utveckla skolverksamheten och dess övergripande samarbete mellan skolbibliotek och fritidsgård lades ner, och helt plötsligt stod stadsdelen både utan skolbibliotek och en nedläggningshotad fritidsgård. 

Skolresultaten sjönk kraftigt och i och med det fria skolvalet så flydde många av de högpresterande eleverna. Gängkriminaliteten bland unga i stadsdelen ökade och Backa hamnade åter igen i fokus i medierna. Det som hände i min stadsdel är inte unikt för andra områden i Sverige. Det är ett återkommande scenario för konsekvenserna av kommunaliseringen och det fria skolvalet. Svenska skolor är idag en av världens mest privatiserade, och samtidigt som Pisa-resultatet visar en viss positiv ökning så kvarstår det faktum att resultaten är ojämlika, och att det finns en stor skillnad i studieresultat mellan rika och socialt utsatta kommuner. 

Många experter har frågat sig vad som är lösningen för att öka studieresultaten i svensk skola. Men vi behöver inte blicka långt bort för att finna en lösning. Vårt grannland Finland har länge ansetts vara ett av de länder i världen som har bäst skolresultat. Så vad är deras hemlighet? 

Finland är bland de länder i världen där man har kortast skoldagar, inga läxor samt minst skillnader mellan skolorna i landet. Detta är motsatsen till det svenska fria skolvalet där finska elever garanteras en likvärdig skola oavsett var man bor. Nu inför stundande valår så är det dags att vi tar svensk skola på allvar. Våra elever och kommande generationer har inte råd att vi behandlar svensk skola som ett socialt experiment. 

Vi måste sluta behandla våra elever som potentiella kunder och svenska skolor som potentiella vinstbringande företag. Vinster i svensk skola och ett så kallat fritt skolval är därmed inget som korrelerar med goda studieresultat och med likvärdiga förutsättningar för alla elever.

Teysir Subhi,
Lärare och samhällsdebattör

Håller du med?
Tack för din röst!
Kommentera (20)
Kopiera länk
Dela