Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Philip Botström (SSU): Därför är mobilförbud i skolan nödvändigt

Elev använder smartphone i klassrummet
1 av 1

Philip Botström menar att mobilförbud sätter stopp för stöket i klassrummen

TT/TT

Debatt | 27/03/2018 13:28

Philip Botström (SSU): Lugn och ro i klassrummet är en rättvisefråga och en av många viktiga åtgärder för att skapa en jämlik kunskapsskola i världsklass."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Pennor som flyger i luften. Mobiler som plingar av push-notiser och facebook-messenger. En extrem ljudnivå och stök. Ingen annanstans hade man accepterat den arbetsmiljön. Men för allt för många elever är det här vardag i klassrummen. Därför är det bra att Socialdemokraterna vill ta krafttag mot stöket i skolan genom att införa ett mobilförbud under lektionstid i grundskolan.

Alla elever ska lära sig något nytt varje skoldag. Det kräver lugn och studiero i klassrummen. Idag är vissa klassrum så stökiga att det blir svårt för både lärare och elever att koncentrera sig. Stöket stjäl fokus från undervisningen. Att titta upp från läroboken för att se en snapchatstory kan vara kul i stunden, men att ständigt bli distraherad på det viset gör det svårare för elever att nå kunskapsmålen.

Stöket drabbar också oftast de elever som har det tuffast i skolan. Alla har inte föräldrar som kan hjälpa till med läxorna hemma vid köksbordet. För dem är det särskilt viktigt att få hänga med i lärarens genomgång och få fokusera på skolarbetet under lektionstid. Skolverket visar i en ny rapport att ens familjebakgrunds betydelse för betygen har ökat. Oavsett vilken familj man kommer ifrån förtjänar alla elever en rättvis chans att nå sina bästa studieresultat. Skolan ska vara en plats som utraderar orättvisa förutsättningar - inte förstärker dem. Därför är rätten till studiero i skolan en jämlikhetsfråga för oss i SSU.

Det är också en jämställdhetsfråga. Ofta är det de duktiga tjejerna som blir omplacerade och blir någon form av krockkudde mellan bråkiga killar istället för att fokusera på sin egen undervisning. Det är orättvist. De som anstränger sig ska premieras, inte straffas.

Idag är mobiltelefoner under lektionstid snarare regel än ett undantag. Det vill vi ändra på. Om skolan vill använda mobiler i undervisningen måste de själva tillhandahålla dessa. Ingen lärare ska ta för givet att ens elever äger en smartphone, och ingen elev ska vara rädd att gå miste om kunskap för att man inte har råd med ny mobiltelefon. Skolan ska vara kostnadsfri i alla avseenden.

Vi är positiva till den tekniska utvecklingen och dess plats i undervisningen. Men det ska ske under ordnade former. Om mobilen ska användas i undervisningen måste det finns ett tydligt syfte, till exempel ska elever med särskilda behov av digitala verktyg självklart fortsättningsvis kunna använda det. Och man kommer fortsättningsvis kunna använda mobilen på raster eller lunchen.

Att skapa lugn och studiero i skolan är en av många viktiga åtgärder för att skapa en jämlik kunskapsskola i världsklass. Lugn och ro i klassrummet är en rättvisefråga. Det handlar om att alla elever har rätt att nå sina bästa resultat i skolan. 

Skolan ska vara en plats för kunskap, inte för stress och stök.

Philip Botström,
Förbundsordförande SSU

 

Håller du med?