Socialpedagogen vet hur vi löser skolkrisen
Björn Hultman, Socialpedagog om skolsituationen och hur vi kan förbättra den. - Foto: Privat & TT

Socialpedagog: "Eleverna skriker efter att få rätt stöd"

Björn Hultman, socialpedagog: "Rektorerna får inte rätt förutsättningar att kunna följa skollagen eftersom skolor får mindre resurser än vad som är logiskt."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Enligt skollagen ska alla skolor jobba med främjande och förebyggande arbete, men varken rektorer eller elevhälsan har förutsättningarna till att lägga fokus på det. Idag hinner varken rektorer eller elevhälsan med, för att akuta ärenden äts upp av den tid man har. 

På många skolor har man anställt en kurator på 20 procent (för att ekonomin inte räcker längre än så). En utav huvuduppgifterna hos en skolkurator ska vara främjande och förebyggande arbete men idag får en skolkurator i första hand jobba med akuta ärenden. 

Eleverna skriker efter att få rätt stöd, hjälp, bli lyssnade på och bli tagna på allvar. Föräldrarna kämpar stenhårt för att få skolorna att ta ansvar för vad de enligt skollagen är skyldiga till att ta ansvar för. Huvudmännen och friskolorna ger inte rektorerna förutsättningarna till att kunna följa skollagen då skolor får mindre resurser än vad som är logiskt. 

Elevhälsan kämpar stenhårt för att försöka få till så bra arbete som möjligt utefter vilka förutsättningar som ges. Alla skyller nu på varandra istället för att samarbeta. Vi alla har samma mål, att elever ska lyckas i skolan, få en trygg och bra skolgång.  

Det som behövs nu är att huvudmän och friskolor måste kunna ge en tillräckligt stor budget som ska kunna räcka även till främjande och förebyggande arbete och inte bara till åtgärdande arbete. Alternativt att ha en egen budget för det främjande och förebyggande arbetet. 

Dessutom måste elevhälsan kunna få förutsättningarna för att kunna fokusera på det främjande och förebyggande arbetet. Det kan man göra genom att anställa socialpedagoger, beteendevetare och annan kompetens som är ute bland eleverna på ett övergripande sätt istället för bara riktade enskilda insatser. 

Rektorer måste se till så all personal får fortbildning i saker som ingår i det främjande och förebyggande arbetet tex inom värdegrund, hur man ska på bästa sätt hantera kränkningar, psykisk ohälsa och mobbning,  samt hur man ska ge bra stöd till elever med NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) eller annan svårighet.  

Skolor måste vara mer villiga att samarbeta med föräldrar genom att ställa öppna frågor, visa intresse samt hitta gemensamma lösningar. Istället för att isolera föräldrarna i arbetet. 

Att alla som arbetar med barn och unga måste ha ett barnperspektiv och bemöta dem genom att lyssna, inte döma och ställa öppna frågor. 

Vi behöver prata mer om varför lärare och annan personal väljer andra yrken eller slutar. Att skolor inte hinner med det främjande och förebyggande arbetet är en stor del till varför vi har lärarbrist och kaos i skolorna. 

Björn Hultman,
Socialpedagog

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Vad tycker du om det här förslaget?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.