8 gånger någon ångrat sitt val av logotyp

Här blev det fel...


1. SVT:s Byggnadsfail

Under sensommaren 2012 sände Uppdrag Granskning ett program om fängelsevakters arbetsförhållanden. Logotyper för olika fackförbund visades upp, däribland Byggnads – trodde man.

I själva verket var det inte den riktiga Byggnadsloggan, utan en "skämt-logotyp" som hade tagits fram av en privatperson efter att medlemmar i Byggnads skanderat "Go home" till lettiska byggarbetare i Stockholm.

På "skämt-logotypen" syns det nazistiska SS-märket, vilket var symbolen för Hitlers paramilitära elitkamporganisation under Nazityskland. Misstaget var "lite beklagligt", sa SVT-redaktören Jan Lindström då till Nyheter24.

2. Du älskar vad, sa ni nu?

Det svenska fastighetsföretaget Locum skulle skicka en julhälsning i en tidningsannons. Året var 2001 och annonsen pryddes av en tillfällig logotyp med ett hjärta i mitten.

Designern verkade dock inte riktigt vara tillräckligt "down" med det moderna språket och det hela slutade med det, troligtvis, roligaste logotypmisstaget någonsin. Händelsen blev en världsnyhet – vilket kanske inte är så konstigt.

3. Ehhh...?


En amerikansk barnmottagning i Arlington hade under en tid denna grafiska profil. Hur tänkte de där?

Troligtvis inte alls, men de hade åtminstone vett att ändra efter en tid. Den ofattbara händelsen inträffade 2009 och gjorde givetvis viral succé.

4. SVT + Ving + Elgiganten= SANT?


Det började med resebolaget Ving i december 2012. I våras, ett och ett halvt år senare, verkade även Elgiganten ha insett att SVT-Play-logotypen ändå är rätt snygg.

Logotypkrockarna har fått stor uppmärksamhet i sociala medier. Den stora frågan är inte längre om något annat företag kommer att gå samma väg – utan vilket?

5. "O(SS)?"


Den officiella OS-loggan till spelen i London kostade enligt uppgift omkring fyra miljoner kronor att ta fram. Ingen lade dock märke till, det visserligen något subtila, SS-märket som hade smugit sig in innan den lanserades.

Kritiken var massiv. 50 000 personer skrev under en protestlista för att loggan skulle bytas ut, men så blev inte fallet.

– Det är en logotyp, det är inte meningen med livet eller någon dold kod och det kommer inte att påverka era relationer. Det är en logotyp och ni kommer lära er att tycka om den, sa Londons borgmästare, Ken Livingstone, enligt Sveriges Radio.

6. Datordoktorerna


The Computer Doctors ordnar problemen med din... ehh... datormus. Den här härliga logotypen är en riktig klassiker.

Den har vandrat fler varv runt Internet än vad jorden har gjort runt solen, kanske, men ingen verkar veta varifrån den egentligen kommer.

7. Menar ni någon annan style?


Det italienska klädmärket A-style har enligt CBS News (artikel från 2008) haft denna logotyp sedan 1991. Företaget gillar så kallade gerillakampanjer och har bland annat satt upp klistermärken över halva Milano.

Tilltaget, som omskrevs mycket i media, fick snurr på affärerna, men det är oklart huruvida märket lever i dag eller ej. Hur som helst så kanske de borde ha valt en annan bokstav i stället för "A" framför "Style", typ "D".

8. Tror att jag väljer en annan tandläkare


Hur tänkte den spanska tandläkarmottagningen – som verkar ha bytt logotyp nu – här? Om du inte hade tandläkarskräck innan så lär du garanterat få det av den här logotypen.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!