Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Vallokalerna har varit stängda i

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Sverige har fortfarande ingen ny regering

Här är svaren på vad partierna tycker egentligen – eller?

Kameleont i färg.
1 av 8

Kameleont i färg.

Nöjesguiden

I brist på andra åsikter.
2 av 8

I brist på andra åsikter.

Nöjesguiden

Nästan, men inte riktigt?
3 av 8

Nästan, men inte riktigt?

Nöjesguiden

Mannen som inte har en enda arbetslös bekant.
4 av 8

Mannen som inte har en enda arbetslös bekant.

Nöjesguiden

Det är inte lätt när det är svårt.
5 av 8

Det är inte lätt när det är svårt.

Nöjesguiden

För då jävlar.
6 av 8

För då jävlar.

Nöjesguiden

Alltid något.
7 av 8

Alltid något.

Nöjesguiden

Tobias Boström, Nöjesguiden.
8 av 8

Tobias Boström, Nöjesguiden.

Maktkamp24 | 27/08/2014 16:58

Hur skulle valaffischer se ut om partierna sa vad de egentligen tycker? Nöjesguidens bloggare Tobias Boström har svaren.

Kampanjandet inför valet är i full gång och det går knappt att gå utanför dörren innan man möts av affischer med politiska budskap. Men vad säger egentligen affischerna oss? 

Att få plats med ett partiprogram på en affisch är svårt och det är bland annat därför som budskapen brukar vara relativt platta.

Roliga affischer

Någon som har tagit fasta på de inte sällan intetsägande budskapen på valaffischerna är Nöjesguidens bloggare Tobias Boström. Han är känd för sina humoristiska vinklingar på såväl nöje som politik och blev bland annat uppmärksammad för bilden där Tintin flyr från Kulturhuset. 

Så här beskriver han den kreativa processen:

– Det är väldigt olika. Det brukar börja med att jag ser något och tänker att man kan göra det roligt. Idén brukat komma ganska snabbt och sen gäller det att hitta en bra form, säger han till Nyheter24.

"Tacksam kombination"

Miljöpartiets valaffisch:

Att skämta om politik är tacksamt, menar Boström. 

– Jag tror att det måste bottna i en åsikt. I affischerna ligger humorn i det orimliga med att de säger så lite. Sen är det viktigt att det finns något man vill säga om det, och på det sättet är politik och humor en tacksam kombination. 

Moderaternas affisch:

"Uppstår problem"

Tobias Boström har tidigare läst och jobbat med reklam. Något han lärde sig var att budskapet i en kampanj måste ligga nära produkten. Något som partierna inte verkar lyckas speciellt bra med. 

– Det uppstår ett problem när man inte ser någon skillnad på budskapen. Man skulle ju kunna byta ut avsändare helt utan att det blev någon större skillnad och när det är så med politik uppstår ett problem. 

Sverigedemokraternas affisch:

"Tacksamt att driva med SD"

Att driva med SD funkar alltid, säger Boström. Men favorit-affischen tillhör ett annat parti. 

– Jag är mest nöjd med Fridolin och Romson, att det nästan är lika coolt att rösta på MP som på FI. Sen är det alltid tacksamt att driva med SD också.

Hans satiriska inspel har troligtvis fått många att höga på ögonbrynen. Men ännu är det inga upprörda människor som hört av sig. 

– Nej, jag har mest fått glada tillrop. Annars brukar det vara kul när folk blir arga, men nu har det mest vart glatt. 

Socialdemokraternas affisch:

Tobias Boström gillar att pilla med diagram och hitta humoristiska vinklar. Här följer några klassiker. Samtliga partiaffischer och Boströms övriga publiceringar hittar ni på hans blogg på Nöjesguiden

"Birro bryr sig"

"Opartiskheten"

"#Hamréngate"