Utländsk påverkan i höstens val
Väljarna vill inte ha utländsk påverkan i valet. - Foto: TT

Väljarna vill förbjuda utländska annonser i höstens val

Förbjud utländska annonser på Facebook och Google. Det tycker en majoritet av väljarna, enligt en ny Sifo-undersökning.


Valet dundrar allt närmare – den 9 september är det dags. Men redan nu har måna oroat sig över att mäktiga utländska organisationer och intressen kommer att vilja påverka det svenska valet. 

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har sedan i vintras jobbat hårt med att den utländska påverkan på svenska valet ska bli så liten som möjligt. 

Och nu kommer en helt ny undersökning som visar att svenska folket vill att Google och Facebook förbjuder utländska politiska annonsörer i valrörelsen. 

Systemet har testats innan, bland annat under den irländska folkomröstningen om abort, och nu vill alltså en majoritet av svenska folket ha en liknande regler i Sverige. 

Enligt Sifo-undersökning, som organisationen Skiftet har beställt, vill hela 70 procent av svenska folket att Google och Facebook förbjuder utländsk påverkan. Stödet finns bland samtliga partier, även om Sverigedemokraternas väljare är minst positiva till ett förbud. 

– Det är tydligt att svenska folket vill att Facebook och Google agerar. Det riksdagsvalet är till för svenska väljare och inte för utländska organisationer. Alla partiers väljare tycker det är en bra idé att nätjättarna gör som på Irland och stoppar annonser från utländska organisationer som vill påverka valet, säger Skiftets ordförande Robin Zachari till Nyheter24

Men, trots att en majoritet är för ett förbud, så verkar svenska folket inte vara speciellt oroliga för att valet ska påverkas av utländska krafter. 

Bara 35 procent av de tillfrågade svarar att de faktiskt är oroliga för utländsk påverkan, 32 procent svarade att de inte var oroliga. 

/
MSB
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Tycker du utländska politiska annonser ska förbjudas inför valet?
Tack för din röst!