Volkswagen ID.GTI och Andreas Mindt
Andreas Mindt är designchef på Volkswagen. - Foto: Volkswagen

Volkswagens bilar ska bli billigare – men inte sämre

Volkswagens designchef Andreas Mindt var på besök i Stockholm under gårdagen. Vi närvarade när han höll en presentation om märkets designmässiga framtid.


Volkswagen har i år hunnit finnas hela 75 år på den svenska marknaden, och har under den tiden producerat bilar i en rad olika format.

De senaste åren har fokus till stor del legat på dyra och ärligt talat ganska alldagliga elbilar.

Märkets senaste designstudier har dock haft mer personlighet, och det kanske Andreas Mildt, som nyligen kom tillbaka till Volkswagen från Bentley, har något med att göra.

Förslaget: Fartkameror ska användas för övervakning

Vill vara mest sympatiska på marknaden

Mindt började med att ge en bild av Volkswagens märkesfilosofi, som kretsar kring att vara det mest sympatiska bilmärket på marknaden med en design som man kan lita på.

Man kommer aldrig att vara det sportigaste, lyxigaste eller mest futuristiska bilmärket, men man är gärna märket med trevligast framtoning.

Vi var på plats när ID.GTI visades i Stockholm. Foto: Peter Esse

Bilarna ska således bland annat ha en stabil men vänlig framtoning, erbjuda bra valuta för pengarna, och ha en underliggande sportighet.

Mindt nämnde också att man planerar att återintroducera fysiska knappar interiört istället för att fokusera för mycket på touchkontroller, vilket kommer att uppskattas av många.

ID.GTI-konceptet på plats

I centrum för presentationen stod konceptbilen ID.GTI, som också fanns på plats i lokalen.

GTI-bilarna är en märkets mest framgångsrika och legendariska bilserier och började med Golf GTI MK1 år 1978. Då var GTI-modellen ett experiment väntat att säljas i endast 5 000 exemplar. I skrivande stund har man producerat över 2,3 miljoner GTI-bilar. 

Man har dock aldrig tillverkat en helt eldriven GTI, men ID.GTI har vid första anblick goda förutsättningar att föra arvet vidare med sin tuffa framtoning och ett trevligt, kompakt format. 

Förenkla och förfina

ID.GTI-konceptet är baserat på konceptbilen ID.2all, som lanserades i början av året och väckte uppmärksamhet för sin tänkta prislapp på under 25 000 euro.

Detta är billigt för en modern elbil, och enligt Mildt ligger är nyckeln till billigare bilar som fortfarande håller god kvalitet i att skapa bilar med en enklare design.

Detta ska uppnås genom att skapa mer avskalade designer där man tar bort onödiga komponenter, och samtidigt höjer kvaliteten på de kvarvarande komponenterna.

Att dörrhandtaget sitter i C-stolpen gagnar både utseendet och prislappen. Foto: Volkswagen

Raka, rationella val

Ett exempel är handtagen på bakdörrarna som sitter på C-stolpen i stället för på själva dörrpanelen. Detta betyder inte bara att bilen får ett renare utseende, utan betyder också att dörren blir betydligt enklare att tillverka.

Med handtaget på dörrpanelen måste man nämligen dela upp rutan i dörren i en fast del och en öppningsbar del, eftersom låsmekanismen annars är i vägen när man rullar ner rutan.

Under skalet pekade Mildt också på att ID.2 enbart kommer att erbjudas med framhjulsdrift. Upplägget betyder att i stort sett all teknik är samlad i bilens främre delar vilket tillåter en enklare och kortare kabelhärva.

På vägen 2026

Trots att konceptbilen som vi fick titta enligt Mindt är cirka 90 av en produktionsfärdig i termer av utseende kommer det tyvärr dröja ett tag innan ID.2 och ID.GTI kommer ut på vägen.

Då det tar lång tid att få en ny bil godkänd för gatubruk, samt att utveckla stabil mjukvara, uppskattar Volkswagen att vi måste vänta ända tills 2026 innan vi får köra bilarna.

Vi väntar med spänning, då både ID.2all och dess GTI-syskon har potential att bli två trevliga och prisvärda vagnar.

Bil
Få motornyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Superbil värd 30 miljoner körs genom översvämning

igår 23:42

EU ger besked om Stockholms omstridda miljözon

igår 22:33
Vid nyår ska en ny miljözon införas i centrala Stockholm, som kommer att stänga av 20 kvarter för alla fossilbilar – inklusive laddhybrider. Miljözonen har varit ett hett debatterat ämne, och nu har EU-kommissionen sagt sitt.

Billiga elbilen kostade 48 000 kronor att försäkra

igår 22:08
Att köpa en begagnad elbil kan verka både smart och tilltalande, då driftskostnaderna är låga och priserna har fallit skarpt under det senaste året. Något som emellertid kan sätta käppar i hjulet är kostnaden för att försäkra en begagnad elbil, vilket kan bli väldigt dyrt.

Vi testar Mercedes EQE SUV – en eldriven komfortkung?

igår 21:44
Den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz lanserade redan 2016 ett koncept för helt eldrivna modeller. Varumärket heter EQ och är tänkt att vara lika omfattande som utbudet för förbränningsbilar. En av de senaste i ledet är EQE SUV.

Kinesiska biltillverkaren ska utveckla självkörning i Berlin

igår 21:14
Kinas spjutspets när det gäller elektrifierade elbilar, Nio, förstärker sin globala närvaro genom att öppna ett nytt utvecklingscentrum för självkörande teknik i Schönefeld utanför Berlin. Erik Punt har varit där för att se om det nya forskningscentret kan knäcka koden till autonoma transporter.

Knökfullt: Osålda elbilar svämmar över europeiska hamnar

2 dagar sedan 19:46
De kinesiska biltillverkarna har ambitiösa planer om att ta den europeiska marknaden med storm. Vi har läst om hur den kinesiska tillverkaren BYD till och med byggt ett eget fraktfartyg för att transportera bilarna.