BMW M3
BMW M3 har fått mycket kritik för sin kylargrill - Foto: BMW

BMW gjorde gigantiska grillar redan på 30-talet

Många BMW-entusiaster ondgör sig över de stora kylargrillarna på märkets senaste modeller, men i själva verket hedrar de märkets historia.


BMW har en lång historia av sportiga vardagsbilar med ett sobert och tidlöst formspråk, men på senare år har man börjar avvika från detta arv.

Många entusiaster av märket, inklusive jag själv, uppfattar många modeller från de senaste tio åren som allt för vräkiga, och den detalj som får utstå mest kritik är den klassiska kylargrillen.

De åkte på roadtrip med sin Scania – från Kina till Sverige

Avviker från arvet

På 60-, 70- och 80-talen var de klassiska ”njurarna” ofta som ett diskret, elegant smycke som gav varje BMW-modell dess identitet, men på senare år har de vuxit närmast hejdlöst.

BMW 303 lanserades 1933 - Foto: BMW Group Classic

På modeller som BMW M3 och M4 sträcker sig grillen hela vägen från botten till toppen av fronten – vilket av många har liknats vid framtänderna på en bäver.

Faktum är dock att BMW redan har använt grillar av dessa proportioner långt bak i sin historia.

Unik Ferrari till salu: Väntas gå för hundratals miljoner

Den första sportiga BMW-modellen

En av BMW-modellerna med de mest framstående ”njurarna” är BMW 303, som lanserades redan 1933 på bilsalongen i Berlin.

Märket kallar modellen för sin första ”förar-BMW”, tack vare dess låga vikt och för tiden sprudlande prestanda.

Njurarna på 303 slår de flesta moderna BMW-bilar - Foto: BMW Group Classic

Under huven fanns på bästa BMW-manér en rak sexa på måttliga 1,2 liter med en effekt på 30 hästkrafter. Bilen vägde 750 kilo och toppfarten låg på 90 km/h.

Ett år senare kom den visuellt identiska BMW 315 med en motor på 1,5 liter och 34 hästkrafter, som toppade strax över 100 km/h.

Så dyrt är det att äga en Bugatti Chiron

En bil av den gamla skolan

Visuellt är modellen utan tvekan en bil av den riktigt gamla skolan, med en lådformad profil och utanpåliggande skärmar och framlyktor.

Tittar man på fronten ser man dock en tidig version av de klassiska BMW-njurarna, i ett format som i relation till bilens storlek kan vara större än på någon av dess nutida syskon.

Bilen erbjöds i karossformerna sedan, sedan-cabriolet, fyrsitsig cabriolet, sportig tvåsitsig cabriolet, och kombi, samt som ett rent chassi på vilket kunden hade möjlighet att bygga sin egen kaross.

Sammantaget byggdes runt 2 300 exemplar av BMW 303 och dess olika derivat.

Tre överkomliga alternativ till en Ferrari

Bil