Elbilar och vägräcken
Tunga bilar kan vara svåra att få stopp på - Foto: Craig Chandler/TT

Livsfarligt: Vägräcken ingen match för tunga elbilar

Elbilar är tyngre än sina fossildrivna motsvarigheter, och ett nytt test visar att detta kan vara högst problematiskt för trafiksäkerheten.


Att elbilar väger så mycket beror till stor del på deras stora och tunga batteripaket, och i suvar och pickisar är de ofta särskilt stora och tunga för att säkra en bra räckvidd.

Att batterierna i regel sitter i bilarnas golv är förvisso bra för tyngdpunkten och därmed väghållningen, men den stora vikten kan vara en utmaning för existerande väginfrastruktur.

Staden som säljer din bil efter 10 dagar - om du felparkerar

Skär igenom vägräcke

Forskare vid Nebraska-Lincoln-universitetet körde nyligen in en Rivian R1T, vilket är en eldriven pickup som väger en bit över 3 ton, i ett vanligt amerikanskt vägräcke men en hastighet på runt 100 km/h.

Tanken var att se hur räcket skulle klara smällen. Inte alls, blev svaret.

Resultatet av testet är ganska skrämmande, då pickisen skär igenom räcket helt utan att ändra kurs.

Efter detta hade trucken tillräckligt med rörelseenergi för att även hoppa över raden med betongsuggor där bakom.

Efter kritiken: Volvo Cars överger Polestar

Elbilar kan bli tyngre

På det amerikanska vägnätet sker det över 100 000 avåkningar om året. Med en ökande mängd elbilar på vägarna är risken av avåkningarna blir allt allvarligare.

Testet är också av relevans för debatten om totalvikten för elbilar i Sverige.

Under förra året lämnades en motion in till riksdagen om att höja den högsta tillåtna totala totalvikten för vanligt personbilskörkort till 4 250 kilo.

I dagsläget ligger den högsta tillåtna totalvikten för en personbil eller lätt lastbil på 3 500 kilo, vilket gör att vissa elbilar, exempelvis just Rivian R1T, i stället måste registreras som lastbilar.

Biltillverkare backar om elbilar – satsar på hybrider

Nya bilar i EU måste snart ha svart låda – ska spara kördata

Bil