BMW baklucka
Nya 5-serie kombi är den första utan klassiska funktionen - Foto: BMW

Nördarna sörjer: Därför slopar BMW klassiska kombi-detaljen

BMW slopar en omtyckt detalj som har funnits på 5-serie kombi sedan starten, och man verkar inte vara helt överens om varför.


Ända sedan BMW år 1992 lanserade 5-serien som kombi, eller Touring som det heter på BMW-språk, har dess baklucka varit utrustad med en öppningsbar bakruta.

Senare fick även 3-serien funktionen, och den som har levt med en BMW med öppningsbar bakruta vet att det kan vara riktigt praktiskt – både för att enklare komma åt bagageutrymmet och för att köra långa grejer.

Nu är det emellertid slut på det roliga, då den nya 5-serien endast går att få med en fast bakruta.

Range Rover-kunder rasar – nekas försäkring i huvudstaden

En fråga om viktbesparing

Vår egen Marcus Berggren närvarade nyligen på förhandsvisningen av nya BMW 5-serie Touring, som blev offentlig för några dagar sedan, och frågade då modellexperterna på plats om varför man slopat funktionen.

Svaret från experterna blev att det handlar om viktbesparing. Viktbesparingen framstår som ringa med tanke på att vi pratar om en kombi som i eldriven version väger en bra bit över två ton.

Porsche portas från USA – bilar innehåller olagliga delar

Stjäl plats i bagageutrymmet

Amerikanska Motor1 ställde samma fråga till BMW i USA, och fick ett helt annat svar.

– Anledningen till att bakrutan inte öppnar separat har att göra med den smärta, sportiga, aerodynamiska designen av bakändan av bilen och den sluttande taklinjen. Att introducera en mekanism för att öppna fönstret separat i bakluckan hade tagit plats från utrymmet i bagageutrymmet, sade BMW Nordamerikas kommunikationschef Alexander Schmuck.

Det kan alltså handla om att mekanismen hade tagit för mycket plats, samtidigt kan man undra hur mycket kunderna hade saknat utrymmet längst uppe närmast taket.

Chalmers nya lastbilsfront testad – kan rädda tusentals liv

Tråkigt för BMW-fantaster

Man kan spekulera över om den egentliga anledningen till att man slopat den öppningsbara bakrutan är att det gör bilen billigare att bygga, samtidigt som många kunder inte använder funktionen.

Faktum är att den öppningsbara bakrutan höll på att försvinna från den mindre 3-serien redan 2019, när den senaste generationen av bilen lanserades.

Produktchefen Stefan Horn berättade då för Autocaratt man fick jobba hårt för att övertyga cheferna i München för att behålla funktionen.

– Det är en gömd sak. Vi argumenterade för att ha kvar den – men kunderna måste veta att den finns, annars dör den, förklarade Horn.

Det är fullt möjligt att få kommer att sörja förlusten av den lilla knappen under bakrutetorkaren, men i leden av BMW-nördar kommer det nog ändå vara en del sura miner.

Nya F1-teamet Stake visar sin nya bil – och stäms av staten

Bil