Cadillac Lyriq Pere Brugal
Vi har pratat med Pere Brugal - Foto: Cadillac/GM

Intervju: Så ska Cadillac erövra Europa – med nya elbilen

Cadillac har storslagna planer för den europeiska marknaden, med en satsning som görs i elektrifieringens namn. Först ut är den nya elbilen Lyriq. Vi har intervjuat Pere Brugal, nytillsatt Chief Commercial Officer på Cadillac Europe.


Pere Brugal kommer tidigare från BYD och Tesla och är alltså ingen amatör när det gäller elektrifieringen i Europa.

Totalt har han 25 års erfarenhet i branschen.

En elbil att undvika: Därför är MG4 livsfarlig på vintern

Mycket att stå i

Pere tillträdde i augusti 2023 som CCO för Cadillac Europe och har som främsta uppgift att utveckla verksamheten, inte minst när det gäller märkets satsning på elbilar.

– Det är en spännande möjlighet, berättar spanjoren. – Det är ingen annan som försöker att penetrera en marknad på det här sättet med så mycket arv, förklarar Pere och hänvisar till att Cadillac ska ta sig an Europa med pompa och ståt.

Cadillac ska ta sig an Europa med pompa och ståt - Foto: Morgan Petri

Det är emellertid inte första gången som det amerikanska märket har försökt att ta sig in på den europeiska marknaden. 1998 köpte General Motors Saab, som skulle komma att användas som en inkörsport till marknaden.

Det gick emellertid inget vidare och Saab gick i graven 2011, samtidigt som modeller i stil med Cadillac BLS – som var en förklädd Saab 9-3 – inte mottogs särskilt varmt.

Europa är ledande

Det går att skriva många böcker om varför Cadillac inte har lyckats penetrera den europeiska marknaden under sina 120 år i branschen.

I modern tid kan emellertid försöken härledas till en kulturkrock av rang. Precis som när Walmart försöker ge sig in i Tyskland – något de gjorde med en ”copy-paste-strategi” – har Cadillac tidigare anammat en på tok för amerikansk approach.

– Vår strategi är mer konservativ, säger Pere - Foto: Morgan Petri

Pere förklarar att ”vår strategi är mer konservativ” och att Cadillac har som ambition att ta sig an Europa i sakta mak.

Först ut är Schweiz och Sverige, med Frankrike näst på tur.

– Vi anpassar oss till Europa, säger Pere. Tanken är att Cadillac som varumärke ska justeras till lokala förhållanden, varför en strategi där man vrider upp USA-vredet till max inte lämpar sig för Sverige.

Valuta för pengarna

Pere menar att Lyriq är oslagbar när det kommer till prisvärdhet i segmentet. Det absoluta priset må vara högt, men i relativa termer får man oerhört mycket utrustning för pengarna.

Prissättningsstrategin är således enkel – det finns två nivåer att välja på – och det angivna priset innefattar allt lullull.

– Vi vill erbjuda en smidig köpupplevelse, fortsätter Pere. Tanken är att kunderna ”är del av typ en Cadillac-klubb”. Man ska känna sig stolt över att köra Cadillac, men samtidigt vill jänkarna inte att det ska kännas alldeles för amerikanskt.

Han uppfann växellåda med Lego – Byggs nu av Renault

Slår på stort

Cadillac Lyriq är det första steget för det anrika märket in på den europeiska kontinenten – igen. Modellen som saluförs i Europa är unikt anpassad för marknaden, vilket innebär en sportigare körupplevelse kontra den Lyriq som säljs i USA och Kina.

På sikt ska Cadillac erbjuda ett fullständigt utbud av bilar som primärt är eldrivna, men om marknaden efterfrågar det kan även fossilt drivna fordon introduceras.

Europeiska Lyriq han ett hårdare chassi än i USA - Foto: Morgan Petri

Strategin för märket är att sakteligen erövra marknadsandelar. Märket ska därför inte ta rygg på exempelvis kineserna, som pumpar ut bilar och trycker in pengar i syfte att se vad som lyfter och inte.

– Vi anpassar vår strategi för att tilltala varje enskild kund, fortsätter Pere. Det innebär att vissa länder kommer att få enorma flaggskeppsbutiker, medan andra – exempelvis Sverige – kommer att få lite mer nedtonade försäljningspunkter.

I Sverige jobbar Cadillac med Hedin Bil, vilket medför styrkor i termer av distribuering och marknadsnärvaro. Det kan dock vara skadligt för premiumkänslan, inte minst med hänsyn till Hedin Bils usla rykte rörande service, som bland annat Allmänna Reklamationsnämnden kan skriva under på.

Experternas varning: Besiktningen av elbilar är undermålig

Ingen dålig satsning

I samband med intervjun fick vi möjlighet att göra en kortare provkörning av Cadillac Lyriq. De största konkurrenterna är onekligen Audi Q8 e-tron och BMW iX.

Vid första anblick är Lyriq som produkt tilltalande, men det krävs mer än så för att få en produkt att flyga, inte minst i den tilltänkta prisklassen. Vi tror att billigare Lyriq-modeller är att vänta, men det är ingenting som ännu har bekräftats.

Intervjun avslutades med en kort provtur i nya Lyriq - Foto: Morgan Petri

– Vi älskar feedback, avslutar Pere. Märket är måna om att ha en kontinuerlig dialog med sina kunder och att vara lyhörd är tveklöst en egenskap som behövs. Anledningen till att Sverige är en av de första marknaderna kan härledas till den enorma andel elbilar som fortsatt säljs här.

I kombination med en flexibel strategi, en herrans massa kapital, och en produkt som upplevs som genomtänkt har Cadillac åtminstone på pappret det som krävs för att ändå uppfylla sin målbild.

Satsningen är tämligen unik och framstår som lovande på sina håll. Kruxet är den dålig timingen – sett till det världsekonomiska läget – och att det inte rör sig om första gången. Med det sagt har Pere Brugal tveklöst mycket att stå i den kommande tiden.

Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer

Bil