Elbilar böter
Att lasta för tungt kan leda till böter, och risken är större i många elbilar - Foto: Exempelbild/Johan Nilsson/TT/Skoda

Detaljen du inte får missa när du köper elbil: Risk för böter

Nu i sportlovstider är det många som lastar sina familjebilar till bredden. Lastar man för tungt kan det dock bli böter, och den risken är störst i vissa populära elbilar. Här är modellerna att se upp för.


När man väljer familjebil är det viktigt att man väljer en vagn som är tillräckligt rymlig, och det gäller särskilt om man har för vana att åka på familjesemester med mycket packning.

Det många dock inte tar med i beräkningarna är den tillåtna lastvikten. Överstiger man bilens maxvikt är risken att varken chassit, däcken eller antisladdsystemet presterar som designat, samtidigt som bromssträckan kan bli farligt lång.

I många moderna elbilar och laddhybrider får man lasta oväntat lite, och går man över maxlasten kan det bli böter. Vi Bilägare har sammanställt vilka populära modeller man ska se upp för.

Trots slopad elbilsbonus: Stora subventioner på tjänstebilar

Lurigt med lastvikt

Den tillåtna lastvikten är skillnaden mellan bilens tjänstevikt –  som är bilens vikt inklusive vätskor som bränsle och olja, samt en förare på 75 kilo – och bilens maximalt tillåtna totalvikt.

Att små bilar som Toyota Aygo, Kia Picanto eller Volkswagen Up inte får lasta särskilt mycket är kanske inte oväntat. Mer lurigt är det med många stora och rymliga elbilar och laddhybrider, vars stora batterier äter upp en hel del av lastvikten.

Vi Bilägare noterar att en läsare har fått böter för att ha kört med överlast i sin Volkswagen Passat GTE laddhybrid. Kör man en elbil eller laddhybrid gör man således rätt i att kolla upp hur tungt man får lasta innan man packar för fjällsemestern.

Här är nya Renault 5: En retro-elbil till fyndpris

Populära elbilar med låg lastvikt

Exempel på elbilar i familjestorlek som får lasta oväntat lite är Nissan Ariya, Skoda Enyaq, Audi Q4 och Volvo C40, som alla har en maximal lastvikt på under 400 kilo. 

Skoda Superb – som är systerbil med Volkswagen Passat – får lasta hela 640 kilo som diesel, men bara 442 kilo som laddhybrid.

Även Volvos populära laddhybrider V60 T6 Recharge och V90 T6 Recharge har en löjligt låg lastvikt. Den större V90 är sämst av dessa, och får bara lasta 379 kilo.

Värst är Nissan Leaf och Hyundai Ioniq Electric, som inte ens får lasta 300 kilo.

Europeiska staden som säger nej till laddstolpar

Se upp för Tesla

Tesla har nyligen ökat den tillåtna lastvikten på populära Model 3 och Model Y, men tittar man på modellerna på begagnatmarknaden gäller det att se upp.

Den tillåtna lastvikten för vissa versioner ligger på bara Tesla Model Y 315 kilo, medan vissa versioner av Tesla Model 3 bara får lasta 309 kronor.

Särskilt Tesla Model Y har gott om plats för packning, och är således lätt att råka lasta för tungt.

Volvo smyghöjer priser på populär elbil – med 100 000 kronor

Bil