Vi provkörde nya Superb i Portugal.
Vi provkörde nya Superb i Portugal. - Foto: Škoda

Varför välja elbil? Vi provkör nya Skoda Superb

Škoda Superb, sedan länge en av kombivärldens mest rationella val, har nu kommit i en helt ny generation. Marcus begav sig till Portugal för en provkörning.


Nya Škoda Superb lanseras först som kombi, men en sedanvariant ska börja tillverkas under första kvartalet 2024.

Familjefavoriten testad: Vi provkör nya Volkswagen Passat

På plats i Portugal fick vi provköra en rad varianter av nya Superb (Foto: Škoda)

Med tyska gener

Nya Škoda Superb har utvecklats i symbios med nya Passat, som Marcus var och provkörde i Frankrike ett antal veckor sedan.

Škoda har lett utvecklingen medan Volkswagen har fått tycka till om exakt vad som ska särskilja Passat. Vid en första anblick ser man många genetiska likheter, men bilarna utmärker sig ändock på olika vis.

Nya Superb är enligt Škoda ”aggressivt elegant” medan jag skulle hävda att den inte alls är särskilt aggressiv. Med det sagt rör det sig om en attraktiv pjäs som är konservativt lagd.

Nya Maserati MC20 Cielo testad: Värd 4,4 miljoner?

Släktskapet med Passat är svårt att missa. (Foto: Škoda)

Tjeckisk pragmatik

Škoda har sedan länge förknippats med en bestämt praktisk image. Det spåret fortsätter tjeckerna på även med nya Superb.

Exempelvis har ratten fysiska knappar och i mittkonsolen finner man inslag som fysiska vred. Man får verkligen känslan av att precis allting är himla genomtänkt, något man inte nödvändigtvis kan ta för givet i bilvärlden.

Kvalitetskänslan är genomgående hög och vad gäller materialval kan man välja allt från tyg till läder.

Infotainmentsystemet består av en skärm på 13 tum som huserar märkets senaste mjukvara. Systemet fungerar bra och är tämligen intuitivt.

Nya Skoda Epiq: Elbil med bra räckvidd för 25 000 euro

Interiören känns oerhört genomarbetad. (Foto: Škoda)

Ett beprövat recept

Utgående Škoda Superb – den bästsäljande generationen med 866 000 tillverkade exemplar – var renommerad för sitt enorma baksäte.

Nya Superb anammar samma tänk men baksätet har krympt ett snäpp till förmån för det fullständigt gigantiska bagageutrymmet. Det rymmer hela 690 liter – klassledande – och är nog för att agera flyttbil.

Superbs grundpelare består av valuta för pengarna, innovation, samt mycket rymd och komfort. Komfortaspekten gör sig genomgående känd i bilen.

Mini Countryman finns nu som elbil: Vi provkör i Portugal

Superb satsar på det den kan bäst. (Foto: Škoda)

Bakom ratten på Škoda Superb

Bland de mest relevanta drivlinorna för den svenska marknaden finner man bensin-mildhybriden på 150 hästkrafter, den fyrhjulsdrivna dieseln på 193 hästkrafter, och laddhybriden på 204 hästkrafter.

Jag inledde min provtur bakom ratten på instegsmodellen. Vad gäller Passat slog jag ett slag för instegsmodellen som var så bra att man inte rimligtvis kan tänkas behöva mer. Jag skulle hävda att detsamma gäller för Superb.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan växlar blixtsnabbt och är ständigt på alerten. Gasen i botten gör knappast att man överväldigas av något som helst adrenalinrus, men det är tveklöst ”lagom”, ett uttryck som i många fall kan användas i samband med Škodas produkter.

Superb är oerhört lättkörd och det går att pressa på bra mycket mer än vad som är rimligt på Portugals kurviga landsvägar. Även vid grova ojämnheter hanterar fjädringen alla underlag med bravur.

Modellen utstrålar enorm kompetens och den fyrhjulsdrivna dieselvarianten känns tämligen rapp och får ner kraften i backen utan problem. Det går att ställa in fjädrarna i 15 olika steg – från mjukt som sjutton till hårt som attan – men Superb uppmanar aldrig till särskilt sportig körning.

Bilen glider över asfalten med lätthet och vaggar nästan fram. Det är egentligen bara när vägen kan förväxlas med ett minfält som fjädringen får det lite svettigt. Med det sagt är Superb enormt bekväm.

Laddhybriden stoltserar med ”över 100 kilometers räckvidd på el”. Bilen är ännu inte typgodkänd varför en officiell siffra ännu inte har kommunicerats. Det sägs vara nog för att tillgodose 99 procent av kunders behov.

Eldriften gör en redan tyst körupplevelse ännu tystare. Gasen i botten resulterar dock i en annan femma och drivlinan känns inte direkt på hugget.

Med det sagt innebär laddhybrider en enorm flexibilitet och friheten att kunna köra på el till vardags men byta till fossilt när det vankas långkörning är svårslagen.

Hackare kan ta över din Tesla - kan spåra och stjäla bilen

Rent kördynamiskt är Superb en trevlig pjäs. (Foto: Škoda)

Škoda Superb visar framfötterna

Nya Škoda Superb fullständigt briljerar. Den erbjuder en hög dos valuta för pengarna – även om den är snäppet dyrare än Passat (åtminstone i Sverige). I det stora hela upplevs Superb som oerhört genomtänkt.

Det är svårt att rekommendera något annat än instegsmodellen – den framhjulsdrivna bensinmildhybriden på 150 hästkrafter – såvida man inte är i behov av fyrhjulsdrift. Laddhybriden erbjuds bara med framhjulsdrift.

Superb fokuserar helhjärtat på sina styrkor – komfort och praktikalitet. Bilen är traditionellt lagd och har med åren blivit ett alltmer lyxbetonat inslag i vagnparken. Slutresultatet är svårt att inte imponeras av.

Vi provkör nya elbilen BMW iX2: "Inte alls som väntat"

Superb imponerar rejält. (Foto: Škoda)

Första intryck av Škoda Superb 4,5/5

Škoda Superb MHEV (2024)
Motor:
 1,5-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1 575 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Från 439 300 SEK

Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 (2024)
Motor: 2-liters I4, diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Från 472 300 SEK

Škoda Superb iV PHEV (2024)
Motor: 1,5-liters I4, bensin, elmotor, 204 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: ”Över 100 km”
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Ej fastställt

/
Bil