Stora bilar dodar
Familjebilar som Mercedes EQS SUV blir allt större och tyngre - Foto: Mercedes-Benz/Johan Nilsson/TT

Stora bilar dödar fler än de räddar

Många har uppfattningen att stora bilar är mer trafiksäkra, men en ny granskning visar att de i själva verket dödar fler i trafiken än de räddar.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Stora tunga suvar har blivit allt vanligare de senaste åren, och ett vanligt köpargument är att de är säkrare än konventionella bilar.

En ny granskning av The Economist visar emellertid att stora bilar inte nödvändigtvis gör gott för trafiksäkerheten. Snarare dödar de fler på vägarna än de räddar.

Läs mer: Stort bilmärke har problem med bromsarna – tusentals påverkas

Stora bilar allt vanligare

Att våra bilar blir större och tyngre har varit en trend ganska länge, inte bara i suv-kategorin.

Några faktorer som har spelat in är att bilarna utrustas med allt fler finesser och funktioner, att standarderna för krockskydd blir högre och att bilköparna efterfrågar mer utrymme.

Antalet tunga vagnar på marknaden har också ökat i takt med att elbilar, som i regel är tyngre än sina fossildrivna motsvarigheter, har blivit vanligare.

Det finns i dag ett flertal vanliga familjebilar som väger upp emot 3 ton. En Volvo 940 kombi, som var en vanlig familjebil i Sverige på 90-talet, väger som jämförelse bara knappt 1,5 ton.

Läs mer: Får man köra om på höger sida? Så säger lagen

Stora bilar kan vara säkrare

Granskningen som The Economist har genomfört, baserad på tio års olycksstatistik från ett antal delstater i USA, kan tolkas på olika sätt.

Nya elbilen Volvo EX90 väger närmare 3 ton - Foto: Volvo

Om man enbart tänker på sig själv som åkande i en stor och tung bil är den utvecklingen som skett under de senaste åren utan tvekan positiv.

Är man förare eller passagerare i en stor pickup är risken att man omkommer i en olycka bara hälften så stor som om man färdas i en bil i kompaktklassen.

Dödar fler än de räddar

Värre är det om man är med om en olycka med en stor och tung bil, men inte sitter inuti denna.

Risken att omkomma i en olycka med en stor pickup, om man befinner sig utanför denna, är nämligen hela sju gånger så stor som om man krockar med en bil i kompaktklassen.

Granskningen kommer till slutsatsen att den tyngsta procenten av bilar på vägarna dödar fler trafikanter än de räddar genom att vara säkrare att färdas i.

Läs mer: Måste man ha hjälm när man cyklar? Då kan du få böter

Som en “militär kapprustning”

Siffrorna är alltså att ju tyngre bilen är, desto högre är risken att personer utanför bilen kommer att dödas vid en olycka.

Enligt Michael Andersson på University of California går det att likna den ökade populariteten av suvar vid en militär kapprustning av kalla kriget-stuk.

– När du ser fordonsflottan omkring dig öka i vikt vill du skydda dig själv genom att köpa en större och tyngre bil, säger han till The Economist.

Läs mer: Har cyklister företräde på övergångsställe? Så säger lagen

Bil
stats