Larmet: Så blåser jätte-bilhandlaren sina kunder
Gömda fel och myglande försäljare. Nu larmar nuvarande och tidigare anställda på en av Sveriges största bilhandlare om hur företaget blåser sina kunder.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Riddermark bil är störst i Sverige på begagnade bilar. Man har 14 anläggningar runt om i landet och säljer enligt egen utsago runt 50 000 bilar varje år.
Enligt en granskning av Vi Bilägare från augusti är företaget också den bilhandlarkedja som i högst antal fall har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden.
Nu har Riddermark bil återigen hamnat i blåsväder efter att Aftonbladet avslöjat att det förekommer omfattande fusk med begagnade bilar inom företaget.
Läs mer: Volvo återkallar fem populära modeller – tusentals påverkas
Döljer fel för att blåsa kunder
Anklagelserna kommer från både nuvarande och tidigare anställda på Riddermark bil, som menar att företaget fuskar med de begagnade bilar man köper och säljer.
Det nämns bland annat att säljare aktivt har dolt fel och släckt motorlampor på bilar utan att åtgärda de underliggande problemen på en verkstad. Detta på bilar som ska ha sålts och levererade till lyckligt ovetande kunder.
I interna chattar som Aftonbladet tagit del av används fraser som “sälj pisset”. Det finns även exempel där man har pekat på vikten av att plocka bort ”känsliga papper” ur bilarna, för att exempelvis dölja en tidigare krockskada.
Läs mer: Stora bilar dödar fler än de räddar
Prutar genom att lura äldre och okunniga
Aftonbladet har även pratat med en tidigare anställd som jobbat som chaufför på Riddermark bil, och därmed varit involverad i transporten av de bilar som företaget köper och säljer.
Hon beskriver hur chaufförerna uppmanades att hitta på fel på de bilar man köpte in, i synnerhet från äldre eller okunniga bilägare, för att kunna pruta på priset.
Samma chaufför berättar om tillfällen då hjul har trillat av bilar på väg att levereras till kunder, och att dessa bilar levererades utan en grundlig kontroll av eventuella skador på en verkstad.
Läs mer: Får man köra om på höger sida? Så säger lagen
Så svarar företagets vd
Företagets grundare och vd Alexander Riddermark har svarat på anklagelserna, och hävdar att man inte har några ambitioner om att lura sina kunder.
Han menar också att det hade varit omöjligt för företaget att bli så stort utan nöjda kunder.
– Jag säger inte att allting fullständigt fungerar hos oss. Men jag skulle påstå att det fungerar väldigt bra för att vara i en bransch som är komplex. Vi säljer bilar som innehåller ungefär 100 000 rörliga delar, säger han till Aftonbladet.
Läs mer: Blodbad för begagnade elbilar – modellen tappade 73 procent