Grattis Hello Kitty 35 år

- 06/11/2009, 15:11 -

Här är historien om hur den japanska katten blev världens kändaste kattfigur.

Hello Kitty gjorde sitt första framträdande som dekoration på en penningpung. Året var 1974 och företaget Sanrio hade nog aldrig kunnat ana att kattfiguren skulle resultera i allt från mobilsnören till flygplan och guldmynt.

Kitty har även en hel skog med djurvänner - tjocka och glada Purin, mysiga Pandaapple och den cyniska pingvinen Bad-Maru. Dessutom har Kitty en familj där tvillingsystern Mimmy sticker ut mest. Figurer som också de rönt enorm popularitet.

De tidiga åren var Kitty bara en i mängden av alla söta mangafigurer i det Kawaii-tokiga Japan. Det var först under åttiotalet som intresset tog fart. Mycket tack vare Yuko Yamaguchi, som tillträdde som huvuddesigner 1980 och nu har ansvarat i 29 år.

Det stora genombrottet internationellt kom när Hollywood upptäckte Hello Kitty.

Paris Hilton brukar gå runt i Kitty-kläder och Miley Cyrus, som är mogen för sin ålder, kör runt i en bil med Kitty-tyg.

Ungefär som när världen fick upp ögonen för det japanska klädmärket Bathing Ape efter att Beastie Boys haft deras tröjor.

Kitty är också väldigt stor i Sverige där H&M släppt Kitty-kollektioner. Bland de svenska kändisarna som syns med Kitty finns bloggaren Foki som lånat rosetten och tevepersonligheten Kitty Jutbring, som kopierat namnet från sin idol.

– Förut designade jag för japanska fans. Men på senare tid har jag designat för Kitty-fans generellt. Jag tänker inte så mycket på var dem kommer ifrån angående hur nöjda de ska bli om jag gör en viss design, säger huvuddesignern Yuko Yamaguchi.

Det välkända ansiktet finns på allt från leksaker till prylar för vuxna. Affärsmän kan resa i Kitty-flygplan och till frukost lagar mammor varma mackor i Kitty-brödrostar. Frimärken finns sen länge och Hello Kitty pengar av guld har getts ut i både euro och dollar.

Kitty riktade sig först till barn - vilket var tydligt i den tecknade teveserien Hello Kitty's Furry Tale Theater. Men Yamaguchi märkte att intresse fanns även hos äldre ungdomar. Men den barnsliga auran avskräckte. Ungefär som i fallet med Harry Potter-böckernas omslag. Så 1987 lanserades Sanrio den nydesignade Kitty som vi känner i dag.

Vad är det då som gör att Hello Kitty även går hem hos vuxna människor?

– Folk runt i världen säger ofta att de inte hade råd med Hello Kitty som barn. Så de köpte henne när började de tjänade pengar som vuxna. Det är inte som att de precis har upptäckt Kitty, säger Yuko Yamaguchi.

I Tokyo finns ett höghus med bara karaokerum med Sanrios figurer. Och i Taiwan finns en förlossningsklinik med bara Hello Kitty och med Kitty-kuvöser. Men det är inte för bebisarnas skull utan för att mammorna ska känna sig avkopplade. När Kitty finns överallt omkring oss har det ingett en trygghetskänsla i gammal som ung.

När Kitty nu fyller 35 har Swarovsky gjort en Damien Hirst-inspirerad docka av diamanter. Det finns till och med massagestavar med en liten Kitty-vibrator. Men det finns också prylar som du aldrig kommer se Hello Kitty på.

– Knivmorden i Tokyo i somras fick mig att känna mig än mer säker på att vi inte ska göra knivar, säger Yamaguchi.

Skrivet av: