I dokumentärfilmen bjuder Spurlock in tittaren att närmare utforska varumärkenas roll i filmvärlden.
1 av 7
I dokumentärfilmen bjuder Spurlock in tittaren att närmare utforska varumärkenas roll i filmvärlden. - Foto: Ismaila Jallow / Nyheter24
Nyheter24 har träffat 40-årige Morgan Spurlock som är aktuell med filmen. . .
2 av 7
Nyheter24 har träffat 40-årige Morgan Spurlock som är aktuell med filmen. . . - Foto: Ismaila Jallow / Nyheter24
Filmen har finansierats helt av. . .
3 av 7
Filmen har finansierats helt av. . .
Trident var ett annat varumärke som fanns med bland produktplaceringarna.
4 av 7
Trident var ett annat varumärke som fanns med bland produktplaceringarna. - Foto: SUSAN GOLDMAN / AP / SCANPIX
. . .  produktplaceringar och avtal med olika varumärken.
5 av 7
. . . produktplaceringar och avtal med olika varumärken. - Foto: Patrick Waksmunski / AP / SCANPIX
The Greatest Movie Ever Sold.
6 av 7
The Greatest Movie Ever Sold.
Huvudsponsoren är granatäppeldrycken POM Wonderful som var det enda regissören fick dricka framför kameralinsen under inspelningen.
7 av 7
Huvudsponsoren är granatäppeldrycken POM Wonderful som var det enda regissören fick dricka framför kameralinsen under inspelningen. - Foto: Matt Rourke / AP / SCANPIX

Morgan Spurlock: "Stockholm borde bli reklamfritt"

För sju år sedan såg vi honom trycka i sig hamburgare efter hamburgare i Oscarnominerade Supersize Me. Nu ställer dokumentärfilmaren Morgan Spurlock in siktet på produktplacering och ingen går säker, inte ens han själv.


"Så föddes idén"

Idén till filmen fick Morgan Spurlock från ett avsnitt av teveserien Heroes. I avsnittet får Hayden Panettiere en bil i födelsedagspresent varpå hon utropar bilmodellens namn flera gånger och viftar med bilnycklarna.

– Och det kändes plötsligt som en bilreklam - mitt i avsnittet.  Så nästa dag går jag till jobbet och min producentpartner, som också sett gårdagens avsnitt, tog lika illa vid sig som jag, säger Morgan Spurlock, till Nyheter24 och fortsätter:

– Vi började prata om hur produktplaceringen hade nästlat sig in i filmbranchen och sa ”varför gör vi inte en film om den här världen – men vi får den betald av varumärken”. Så föddes idén.

Kan du förklara begreppet “Brand-Friendly”?

– Brand-friendly är ett jättebra ord. Och det är bokstavligt talat precis vad jag är just nu - produktvänlig.  Det betyder att varumärken är villiga att jobba med dig eftersom att de inte ser dig som ett hot mot deras produkt, svarar Spurlock och skrattar innan han samlar sig:

 – När filmen var klar började vi få massvis med samtal från företag som inte ville vara med från början om att göra ett nytt projekt tillsammans. Men såvida det inte kommer en uppföljare till Greatest Movie Ever Sold, vet jag inte hur jag någonsin skulle kunna jobba med dem.

STOCKHOLM. Journalisten, producenten och framför allt regissören och dokumentärfilmaren Morgan Spurlock är aktuell med nya filmen The Greatest Movie Ever Sold. En dokumentär om produktplacering – finansierad av produktplacering.

När Nyheter24:s Filmtipset träffar Spurlock på Lydmars Hotell i Stockholm bär han samma produktstämplade kostym som han har på sig i filmen.

Samma kostym som, till sponsorernas glädje, även gjort regissören till en vandrande reklampelare.

Hur mycket makt har egentligen de här varumärkena i filmbranschen?

– De har väldigt mycket makt. Och när du väl ligger i säng med de här företagen är det 100 procents chans, inte ens 50, utan 100 procents chans att de kommer att försöka påverka ditt projekt på något sätt.

– Och det händer hela tiden i Hollywood när företagen står för den stora notan, säger regissören till Filmtipset.

Något Spurlock själv fick erfara under sin jakt på sponsorer till produktplaceringsfilmen. Ett av kraven var till exempel att han inte fick dricka någonting annat än POM:s granatäppledryck under hela produktionen.

"Utrymmet mindre och mindre"

Idén till filmen kom när Spurlock såg ett avsnitt av teveserien Heroes. I avsnittet får en av karaktärerna, spelad av Hayden Panettiere, en bil i födelsedagspresent varpå hon ropar bilmodellnamnet flera gånger och viftar med bilnycklarna.

Spurlock tyckte att scenen såg mer ut som en bilreklam än en teveserie och det dröjde inte länge innan den nya dokumentärfilmen påbörjades.

– Sen finns det också många filmskapare som inte kompromissar. Quentin Tarantino gör det inte - men det är i och för sig bara eftersom att inget märke vågar sätta sin produkt i hans filmer, skämtar regissören och fortsätter:

– Coenbröderna gör inte heller sådana typer av filmer. Så det finns utrymme att spela på men det utrymmet blir bara mindre och mindre.

Var du aldrig rädd att göra Hollywood förbannat - med tanke på produktplaceringens omfattning i branschen?

– Det var givetvis något som jag tänkte på, men jag lever och arbetar utanför studiosystemet. Jag gör inte stora studiofilmer.

– Jag gjorde den film jag ville göra, i stället för att oroa mig för vem jag kunde göra förbannad, förklarar filmskaparen.

"Stockholm borde bli reklamfritt"

I filmen åker dokumentärfilmaren också till Sao Paulo i Brasilien. Där har man plockat bort all utomhusreklam -  vilket fått oerhört positiva effekter, enligt Spurlock:

– Invånarna älskar det. Jag intervjuade 75 till 80 personer och inte en enda sa att de saknar reklamen.

Spurlock hoppas på att trenden sprider sig vidare och tror att Stockholm skulle vara en "utmärkt stad" för projektet.

– Det här är en vacker stad som borde säga "tänk om vi skulle göra oss av med all utomhusreklam".

Så du vill att Stockholm ska bli den nya ledande staden för reklamfria zoner?

– Vore inte det underbart? Det skulle förändra staden helt. I Sao Paulo trodde man att det skulle förstöra ekonomin men det blev bara tvärtom. Företagen tvingades att satsa mer på sina klienter, säger Spurlock exalterat innan han tillägger:

– Och tro det eller ej, ingen glömde bort var man köper byxor bara för att reklamen på husfasaderna togs bort.

The Greatest Movie Ever Sold har biopremiär i Sverige på fredag:

Morgan Spurlock slog igenom med filmen Supersize Me där han åt på McDonalds 30 dagar i rad:

/
/
/
/
/
/
USA
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Därför känner du igen Hela kändis-Sverige bakar-Pablos röst

Allman Brothers-grundare död

idag 18:28
Dickey Betts, en av grundarna till rockgruppen The Allman Brothers Band, är död, meddelar familjen på Instagram. Han blev 80 år.

Taylor Swifts nya album – "hon leker med oss"

idag 16:42
Världens nu största popartist släpper 16 nya låtar och en video – om vad? Låttitlarna ger tydliga signaler om slutet på en kärleksrelation. Själva musiken är svårare att ringa in i förväg.

Judisk konferens i Stockholm lockar kända namn

idag 15:46
Terrorattacken mot Israel den 7 oktober 2023 och det efterföljande kriget mot Hamas i Gaza innebär en ny vändpunkt i modern judisk historia. Den 25-26 maj arrangerar organisationen Judisk kultur i Sverige The October 7 Forum för att diskutera händelserna och gästlistan innehåller flera internationellt kända namn.

Tove Styrkes glädje – har blivit mamma

idag 15:38
Tove Styrke kommer med glädjebesked. Hon bekräftar nu för Aftonbladet att hon och flickvännen Sanna Sigborn Erixon blivit föräldrar.

Känd skådespelare misstänkt för misshandel och barnfridsbrott

idag 15:00
I morse anhölls en känd svensk skådespelare norr om Stockholm misstänkt för misshandel och barnfridsbrott.