Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Morgan Spurlock: "Stockholm borde bli reklamfritt"

I dokumentärfilmen bjuder Spurlock in tittaren att närmare utforska varumärkenas roll i filmvärlden.
1 av 7

I dokumentärfilmen bjuder Spurlock in tittaren att närmare utforska varumärkenas roll i filmvärlden.

Ismaila Jallow / Nyheter24

Nyheter24 har träffat 40-årige Morgan Spurlock som är aktuell med filmen. . .
2 av 7

Nyheter24 har träffat 40-årige Morgan Spurlock som är aktuell med filmen. . .

Ismaila Jallow / Nyheter24

Filmen har finansierats helt av. . .
3 av 7

Filmen har finansierats helt av. . .

Trident var ett annat varumärke som fanns med bland produktplaceringarna.
4 av 7

Trident var ett annat varumärke som fanns med bland produktplaceringarna.

SUSAN GOLDMAN / AP / SCANPIX

. . .  produktplaceringar och avtal med olika varumärken.
5 av 7

. . . produktplaceringar och avtal med olika varumärken.

Patrick Waksmunski / AP / SCANPIX

The Greatest Movie Ever Sold.
6 av 7

The Greatest Movie Ever Sold.

Huvudsponsoren är granatäppeldrycken POM Wonderful som var det enda regissören fick dricka framför kameralinsen under inspelningen.
7 av 7

Huvudsponsoren är granatäppeldrycken POM Wonderful som var det enda regissören fick dricka framför kameralinsen under inspelningen.

Matt Rourke / AP / SCANPIX

Nöje | 07/09/2011 08:57

För sju år sedan såg vi honom trycka i sig hamburgare efter hamburgare i Oscarnominerade Supersize Me. Nu ställer dokumentärfilmaren Morgan Spurlock in siktet på produktplacering och ingen går säker, inte ens han själv.

STOCKHOLM. Journalisten, producenten och framför allt regissören och dokumentärfilmaren Morgan Spurlock är aktuell med nya filmen The Greatest Movie Ever Sold. En dokumentär om produktplacering – finansierad av produktplacering.

När Nyheter24:s Filmtipset träffar Spurlock på Lydmars Hotell i Stockholm bär han samma produktstämplade kostym som han har på sig i filmen.

Samma kostym som, till sponsorernas glädje, även gjort regissören till en vandrande reklampelare.

Hur mycket makt har egentligen de här varumärkena i filmbranschen?

– De har väldigt mycket makt. Och när du väl ligger i säng med de här företagen är det 100 procents chans, inte ens 50, utan 100 procents chans att de kommer att försöka påverka ditt projekt på något sätt.

– Och det händer hela tiden i Hollywood när företagen står för den stora notan, säger regissören till Filmtipset.

Något Spurlock själv fick erfara under sin jakt på sponsorer till produktplaceringsfilmen. Ett av kraven var till exempel att han inte fick dricka någonting annat än POM:s granatäppledryck under hela produktionen.

"Utrymmet mindre och mindre"

Idén till filmen kom när Spurlock såg ett avsnitt av teveserien Heroes. I avsnittet får en av karaktärerna, spelad av Hayden Panettiere, en bil i födelsedagspresent varpå hon ropar bilmodellnamnet flera gånger och viftar med bilnycklarna.

Spurlock tyckte att scenen såg mer ut som en bilreklam än en teveserie och det dröjde inte länge innan den nya dokumentärfilmen påbörjades.

– Sen finns det också många filmskapare som inte kompromissar. Quentin Tarantino gör det inte - men det är i och för sig bara eftersom att inget märke vågar sätta sin produkt i hans filmer, skämtar regissören och fortsätter:

– Coenbröderna gör inte heller sådana typer av filmer. Så det finns utrymme att spela på men det utrymmet blir bara mindre och mindre.

Var du aldrig rädd att göra Hollywood förbannat - med tanke på produktplaceringens omfattning i branschen?

– Det var givetvis något som jag tänkte på, men jag lever och arbetar utanför studiosystemet. Jag gör inte stora studiofilmer.

– Jag gjorde den film jag ville göra, i stället för att oroa mig för vem jag kunde göra förbannad, förklarar filmskaparen.

"Stockholm borde bli reklamfritt"

I filmen åker dokumentärfilmaren också till Sao Paulo i Brasilien. Där har man plockat bort all utomhusreklam -  vilket fått oerhört positiva effekter, enligt Spurlock:

– Invånarna älskar det. Jag intervjuade 75 till 80 personer och inte en enda sa att de saknar reklamen.

Spurlock hoppas på att trenden sprider sig vidare och tror att Stockholm skulle vara en "utmärkt stad" för projektet.

– Det här är en vacker stad som borde säga "tänk om vi skulle göra oss av med all utomhusreklam".

Så du vill att Stockholm ska bli den nya ledande staden för reklamfria zoner?

– Vore inte det underbart? Det skulle förändra staden helt. I Sao Paulo trodde man att det skulle förstöra ekonomin men det blev bara tvärtom. Företagen tvingades att satsa mer på sina klienter, säger Spurlock exalterat innan han tillägger:

– Och tro det eller ej, ingen glömde bort var man köper byxor bara för att reklamen på husfasaderna togs bort.

The Greatest Movie Ever Sold har biopremiär i Sverige på fredag:

Morgan Spurlock slog igenom med filmen Supersize Me där han åt på McDonalds 30 dagar i rad: