I tv-serien ”The Bear” spelas ”New noise” med det svenska hardcorebandet Refused. I Guy Ritchies brutala maffiaserie ”Mobland” pumpas Prodigys ”Firestarter” och i nya säsongen av ”The summer I turned pretty” hörs Cranberries ”Dreams”.
Alla är låtar med minst 25 år på nacken.
— Om man ska göra en spaning så känns 90-talet superhett, kanske 00-talet till och med, konstaterar Rasmus Thord, music supervisor på Solid Music Supervision.

En milstolpe
Att återanvända gamla låtar i tv-serier är ingen ny trend. Men när Netflix fick tillstånd att använda Kate Bushs ”Running up that hill” passerades en milstolpe – i dag har låten strömmats över 1,4 miljarder gånger på Spotify.
I november kommer den femte och sista säsongen av serien, där hittills bara en låt har avslöjats: en remix av Deep Purples ”Child in time”. Men det är inte säkert att Netflix kan överträffa sig själva.
— Personligen tror jag att det ska mycket till för att lyckas upprepa succén med ”Running up that hill” – där stod alla stjärnor rätt, säger Viktor Waldås på musikförlaget Sony Music Publishing Scandinavia.
”Snabba cash”-låten
Förenklat uttryckt tillhör han ”säljsidan” medan Rasmus Thord finns på ”köpsidan” i branschen. Den senare har jobbat tätt ihop med Lukas Moodysson och var med om att lyfta 1Cuz och Greekazo-låten ”Försent” i serien ”Snabba cash”, som nu har 108 miljoner strömningar på Spotify.
— Men det är inte många med mitt jobb som tänker ”åh, vad kul, nu ska den här låten bli stor”, utan det man tänker på är hur den fungerar i kontexten. Det ska kännas både trovärdigt och ge lite extra, säger Rasmus Thord, vars senaste projekt är Mikael Marcimains film ”Ett ärligt liv”.
Är det billigare att använda gamla låtar i tv och film? Nej, säger både Waldås och Thord. Den som vill göra en bra ”deal” söker sig snarare till unga, oetablerade artister.

Den 6 augusti har andra säsongen av ”Wednesday” Netflixpremiär. Förra säsongen gjorde Jenna Ortega Tiktok-succé med dansen till The Cramps ”Goo goo muck” och nu, när Lady Gaga snart gör debut i serien har Tiktokinslagen uppdaterats med Gaga-låten ”Bloody Mary”.
Just sociala medier påverkar låtarnas möjlighet att slå igenom, konstaterar Viktor Waldås.
— Numera är det lättare för yngre generationer att återupptäcka klassiker genom Tiktok och streamingtjänsterna vilket har lett till att låtarna som medverkar i film och tv kan få ännu större genomslagskraft.