”Eagles of the republic” är den tredje delen i Tarik Salehs ”Kairotrilogi” och en sorts uppföljare till ”Boy from heaven", som blev Sveriges Oscarsbidrag 2022.
Fares Fares gör huvudrollen som en av Egyptens främsta skådespelare. När denne tvingas medverka i en hyllningsfilm till landets president kastas han in i ett komplicerat politiskt spel.
”En dröm”
För Tarik Saleh är det ”en dröm” att få representera Sverige i Oscarssammanhang, något han aldrig hade vågat tro på som ung filmare. Hur filmen kommer att tas emot i USA känner han dock en viss nervositet inför:
— Men jag har en viss skyldighet att uppmärksamma de hemskheter som pågår i världen, även om man skulle trampa en viss person, med för mycket spraytan, på tårna, säger han.
Nu väntar en intensiv Oscarskampanj för Saleh. Först visas filmen på festivalen i Toronto och därefter ska den marknadsföras i USA. Saleh, som har jobbat mycket i USA, får nu aktivera sitt Hollywood-nätverk.
— Det handlar mycket om att visa filmen. Sedan minglar man mycket med akademiledamöter, lite som en politisk kampanj. Och jag har inte direkt svart bälte i mingel, säger han.
Svårt
Att ta sig igenom det trånga nålsögat fram till statyetten är svårt, men ingen omöjlighet, tror Saleh:
— Det är superhård konkurrens, det är det alltid. Och det handlar mycket om vem som har pengar, och det är kul att vara underdog på det sättet. Men jag vill inte att det ska vara lätt – jag vill att det ska vara nästan omöjligt.
Salehs film var nominerad tillsammans med dokumentären ”Israel Palestina på svensk tv 1958–1989” av Göran Hugo Olsson och Lisa Langseths kommande romantiska komedi ”The dance club”.
Sverige har en chans på Oscar även genom Norges bidrag ”Sentimental value” av Joachim Trier. Där gör Stellan Skarsgård en av de stora rollerna.
”Eagles of the republic” får svensk biopremiär den 14 november.
Oscarsakademin i Hollywood gör en första gallring bland varje lands Oscarsbidrag den 16 december och den 22 januari presenteras de slutgiltiga fem nominerade. 2026 års Oscarsgala äger rum den 15 mars.