Bianca Ingrosso och Kenza Zouiten Subosics karriärer på sociala medier kan vara hotade
Bianca Ingrosso och Kenza Zouiten Subosics karriärer på sociala medier kan vara hotade - Foto: Stella Pictures/Beate Oma Dahle/Jessica Gow/TT

Experten: Nu kommer många influensers försvinna

För att undgå dalande siffror, lägre löner och bökiga algoritmer söker sig allt fler influensers till en och samma, konstant växande videoapp. Men den som missar TikTok-tåget riskerar att få betala med hela sin karriär, enligt experten.


Influensers på Instagram, Youtube och andra sociala plattformar har fullkomligt tagit över det svenska medielandskapet. Många av dem följs av hundratusentals människor och har byggt en hel karriär på att ge dessa insikt i sina liv. 

Bland de större namnen på den svenska influenserscenen hittar vi Kenza Zouiten Subosic, Therese Lindgren, Alice Stenlöf och kanske den största av dem alla – Bianca Ingrosso.

De har inte bara ett välplanerat Instagramflöde och ett välskött yttre gemensamt, många av dem tjänar också långt över den svenska snittlönen. Nyheter24 kunde i förra veckan rapportera att Ingrossos bolag Bianca Ingrosso AB omsatte svindlande 31,2 miljoner kronor under 2021. Och det är bara intäkterna för hennes samarbeten i sociala medier, som inte inkluderar de stora Caia-framgångarna.

Här kan du läsa mer om Bianca Ingrossos enorma förmögenhet.

"Kommer inte orka, vilja eller kunna hänga med"

Men den som håller tummarna för att slå igenom som influenser borde tänka en gång till, för inom en snar framtid kommer många av våra stora influensers inte finnas kvar. Det menar influensercoachen Alicia Pierrou.

– Vissa influensers kommer inte orka, vilja eller kunna hänga med, säger hon till Expressen.

Den stora förändringen som väntas bli många stora aktörers död stavas TikTok, appen där användare delar med sig av korta, rörliga klipp av alla möjliga slag. 

I appen baseras ens personliga "för dig"-flöde på hur man interagerat med tidigare videos man presenteras för. Ett oändligt flöde fullt av klipp just du vill se, helt enkelt. 

Stora influensers tappar trafik

Men den ständigt växande appen gör det svårare och svårare för de som byggt upp sin publik på andra plattformar att nå de exponeringar man är van vid – för publiken finns helt enkelt inte kvar. 

Enligt Pierrou upplever vissa influensers ett exponeringstapp på mellan 40 och 60 procent.

– För vissa är det lätt att anpassa sig. Men för de flesta är det inte enkelt och kräver mycket. Jag pratade med en influenser för några dagar sedan som sa: ”För några månader sedan visste jag vilken respons och hur många jag skulle nå ut till, nu är det som ett lotteri”, säger hon till Expressen.

Therése Lingren har vittnat om rekordlåg inkomst under våren 2022, Rebecca Stella har beklagat ett dalande engagemang bland följarna och Linn Ahlborg har motvilligt börjat med TikTok eftersom "alla andra appar håller på att dö ut", enligt Expressen.

Flera av dem, inklusive branschkollegorna Bianca Ingrosso och Janni Olsson Delér, har börjat uppdatera på appen så sent som i maj och juni i år.

Experten: "Många kommer försvinna"

TikTok premierar aktörer med lång visningstid på sina klipp, men att skriva ett manus bra nog för att bibehålla tittarnas intresse är inte lätt – och alla är kanske inte ens intresserade av att producera rörligt innehåll.

Experten Alice Pierrou drar därför slutsatsen att maktskiftet bland sociala medieplattformarna kommer märkas tydligt.

– Ungefär som när vi gick från bloggare till Instagram, då var det flera som plötsligt föll bort, eftersom de inte ville synas på bild eller ta mycket bilder. Jag tror många kommer att försvinna, men det kommer också hela tiden nya. Det går snabbare nu. Har man tio eller tjugo virala videor så har man redan några tusen följare. På Instagram kunde man inte bli viral på samma sätt, säger hon till Expressen.

/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!