"Det här är ju deras affärsidé, de tjänar pengar på att lägga ut det här ouppnåeliga idealet"
"Det här är ju deras affärsidé, de tjänar pengar på att lägga ut det här ouppnåeliga idealet" - Foto: Pexels/Hanna Bergwall

Hanna Bergwalls känga mot svenska influencers: "Tjänar pengar på smalhets"

Under tonåren och upp i vuxen ålder kämpade Hanna Bergwall för att bli frisk från sin ätstörning. Hon är övertygad om att de bilder som dagens influencers delar med sig av, med fokus på smala kroppsdelar, kan föda ätstörda tankar hos följarna.


"Body-checking", "heroin chic"och "pro-anabilder" som fokuserar på smala kroppsdelar är alla ämnen som tagits upp för diskussion den senaste tiden. 

Men opinionsbildaren Hanna Bergwall vill slå hål på påståendet att den senaste tidens diskussioner om smalhets i sociala medier beror på nya trender och ideal. Smalhetsnormen har alltid funnits, menar hon:

– Man ska inte överdriva hur stor förändringen är. Det är fortfarande samma gamla skit som det varit tidigare, att kroppen går i trender, det är det som är problematiskt, säger hon i en intervju med Nyheter24.

Hanna Bergwall kämpade mot ätstörningen i många år: "Hade ingen tonårstid"

Hanna Bergwall blev sjuk i en ätstörning redan i tonåren och det skulle dröja många år innan hon blev frisk.

– Jag hade ingen tonårstid överhuvudtaget, för jag var sjuk mellan åren 14 till 23. Det har präglat mig jättemycket på massa olika sätt och det är en sorg att ha missat så mycket som jag gjorde.

Hon tycker influencers bär ett väldigt stort ansvar i frågan om att föregå med gott exempel i sina kanaler. Så gör även företag och följarna – även om det är svårt att ställa samma krav på ung mediekonsument som på en vuxen.

– Men har man 100 000 följare har man ett ansvar över det content man lägger ut och det budskap man sprider till världen, det är självklart tycker jag. 

Natashja "Lady Dahmer" Blomberg om smalhetsen: "Dags att börja kommentera kroppar"

Tyst från influencers i debatten om smalhets

Debatten om smalhets i sociala medier väcktes till liv när Camilla Gervide publicerade ett omtalat inlägg på Bloggbevakning om en välkänd influencer som lagt ut en bild med fokus på en knotig ryggrad. Inläggen har sedan dess fått stor spridning och blivit ämne för artiklar, inslag och krönikor.

Men från influencersidan har det ekat tyst – något som inte Hanna Bergwall förvånas över:

– Det hade ju varit önskvärt om de som la ut såna här pro-anabilder, som jag ändå vill kalla det, gick ut och sa något om det. Men jag förstår å andra sidan att de inte gör det, för vad ska de säga? Det här är ju deras affärsidé, de tjänar pengar på att lägga ut det här ouppnåeliga idealet. 

Hur tror att en person med ätstörda tankar känner när de ser sina förebilder lägga ut såna typer av bilder då?

– Jag tror att det är jättetriggande och att det kan bli en motivation att fortsätta in i ätstörningen. Det som blir extra problematiskt i det här är ju att de här personerna inte bara är ultrasmala, de är också lyckade. När det sammanblandas blir det något man vill sträva efter.

"Jag blir triggad"

Trots att Hanna Bergwall är frisk från sin ätstörning i dag, och snart släpper en bok som handlar om just det, erkänner hon att bilder som dessa påverkar henne än i dag.

– Jag blir triggad och jag känner att ätstörda tankar väcks till liv av det, säger hon till Nyheter24 och fortsätter:

– Hade jag varit mitt uppe i min ätstörning eller mycket yngre, då hade det förstärkt min ätstörning. Man vill ju se ut som sina förebilder och om de är anorektiskt smala, då är det extra svårt att välja friska beteenden och gå åt ett annat håll. 

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!