Att januari månad förknippas med vintervägar och frosthalka är ingen överraskning. Ändå finns det situationer där sommardäck faktiskt är fullt tillåtna, något som många inte känner till. I ett land där vädret svänger snabbt och klimatet kan skifta från mil till mil, är reglerna kring vinter- och sommardäck flexibla.
Nyheter24 har tidigare skrivit om när man inte behöver ha vinterdäck, och nu har vi pratat med en trafikpolis som reder ut hur lagen egentligen fungerar, och varför kalendrarna inte alltid styr.

Viktiga datum styr inte lagen
Det är lätt att tro att vinterdäck är ett absolut krav under perioden mellan 1 december och 31 mars. Men så enkelt är det inte. Svensk lag säger att vinterdäck är obligatoriskt endast när det råder vinterväglag, det innebär att det ska finnas snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
Om vägarna är torra och fria från halka, även i januari, är det alltså inte automatiskt förbjudet att köra med sommardäck. Just därför kan en bil rulla helt lagligt på sommardäck mitt i vintern, så länge väglaget tillåter det. Det är ett system som anpassats till landets stora klimatvariationer. Temperatur och väglag kan skifta allt från plusgrader till isgata på bara några timmar, något Trafikverket och polisen länge påpekat.
Det är dock viktigt att ha i åtanke att det inte bara när det börjar snöa som sommardäck blir olämpligt. Sommardäck har en annan gummiblandning än vinterdäck och när temperaturen sjunker blir de hårdare, vilket ger sämre friktion och sämre grepp mot vägen, även på torr asfalt. Det kan i sin tur påverka bromssträckan och stabiliteten. Många däckexperter brukar nämna runt +5 grader som en tumregel för när sommardäck börjar prestera märkbart sämre.

Trafikpolisen: "Du får ha sommardäck i januari"
Trafikpolisen Anders Schääf bekräftar att många bilägare missförstår regelverket, och tror att datumet i sig sätter kraven.
Har det hänt någon gång att ni tar fast någon i december eller januari som kör med sommardäck?
– Ja det har hänt. Bilister får alltså ha sommardäck i december och januari om det inte råder vinterväglag. Det är ingen som säger att du måste ha vinterdäck bara för att det är december, säger han i en intervju med Nyheter24.
Han menar dock att många tolkar lagen slarvigt.
– Många tror att "i december måste jag ha vinterdäck". Men de slutar läsa där. Det står ju också att kravet gäller vid vinterväglag eller om vinterväglag råder, och det är polismannen på plats som avgör om det är vinterväglag eller inte, säger han.
I praktiken innebär det här att en förare, teoretiskt sett, skulle kunna byta mellan sommar- och vinterdäck flera gånger under vintersäsongen.
– Du skulle ju indirekt kunna hålla på och ta av och på dina vinterdäck under hela vintern om man nu tycker att det är en rolig grej och att man har tid med det så skulle man kunna göra det, säger han.

"Inte så lämpligt"
Att det är lagligt betyder inte att det är smart. Schääf betonar att det yttersta ansvaret ligger på föraren:
– Bara för att du inte behöver ha vinterdäck så är det ju inte så lämpligt att åka ut och köra en bil med sommardäck om det helt plötsligt skulle komma snö på vägen.
Och vädret kan lura även erfarna förare.
– Vädret kan ju ändras. Det kan ju vara kanonväder när du åkte till jobbet med dina sommardäck och sen när du ska hem så har väderläget förändrats och det blir ett underkylt regn och så sitter du där med dina sommardäck, förklarar han.

Slitna däck – betydligt större risk
Schääf lyfter också att problemet inte alltid handlar om sommardäck i sig, utan om att många vinterdäck är i dåligt skick.
– Det vi trafikpoliser ofta ser är att många vinterdäck borde ha bytts ut tidigare, eftersom mönsterdjupet kan vara för lågt. Man kan ha dubbade däck där i stort sett alla dubbar är helt utslitna, så att de inte längre har den funktion de en gång hade.
Det kostar att hålla däcken i gott skick.
– Jag har ju full förståelse för att sommardäck är dyrt, och att vinterdäck är ännu dyrare, säger han.
Men konsekvenserna av att köra på till exempel slitna däck kan bli lång värre än en utgift.
– Det det är ju faktiskt så att dåliga däck ger en längre bromssträcka och ger ett sämre väggrepp. Och ofta är det just däcken vi ser är anledningen till olyckan, under vintertid, poängterar han.
Det gäller för vinterdäck och dubbdäck
- Krav på vinterdäck: 1 december–31 mars om det är eller befaras bli vinterväglag.
- Vinterväglag: Snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan – polisen bedömer på plats.
- Tillåtna dubbdäck: 1 oktober–15 april, eller även annan tid på året om det är eller befaras bli vinterväglag.
- Mönsterdjup vinterdäck: Minst 3 millimeter för personbil och lätta fordon upp till 3,5 ton.
- Mönsterdjup sommardäck: Minst 1,6 millimeter.
- Gäller även släp: Har bilen krav på vinterdäck måste också släpet ha vinterdäck vid vinterväglag.
- Böter: Fel däck vid vinterväglag kan ge penningböter.
Källa: Transportstyrelsen

Dubbdäck – en annan regel och fråga
En sak som ofta blandas ihop med vinterdäckskraven är dubbdäckens tillåtna period. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april, eller när vinterväglag råder. Men det är en helt separat fråga om sommardäck är tillåtna i januari. Schääf påminner om att dubbdäck är lätta att upptäcka:
– Bilister som väljer att köra med dubbdäck är inte osynliga, eftersom att dubbdäck låter ju på ett visst sätt. Det blir ett väldigt karakteristiskt ljud när en bil kommer in och kör förbi en trafikkontroll med dubbdäck, mitt i sommaren, säger han.

Ett avlångt land med många klimat
Skillnaden mellan norr och söder är också tydlig, säger han.
– I norr är det ju aldrig något problem skulle jag säga med sommardäck på vinterhalvåret för där kommer ju vintern och stannar.
Alltså, det är inte många norrlänningar som kör med sommardäck under vintern, då vinterväglaget oftast håller i sig där. Men i södra Sverige kan väglaget däremot pendla snabbt, vilket gör det riskfyllt när söderbor litar på kalendern.

Du kan – men bör du?
Ja, du kan lagligt köra med sommardäck i januari. Men bara så länge vägen är helt fri från snö, is, frost och snömodd. Samtidigt räcker det med att vinterväglag uppstår någonstans längs din färd, och då gäller vinterdäckskravet direkt. Ett felaktigt däckval kan dessutom få stora trafiksäkerhetsmässiga konsekvenser, vilket både polisen och Trafikverket brukar varna för.
– Det jag menar nu är inte att folk kör runt med sommardäck i Sverige. Men om man gör det och blir stoppad så händer det också att bilisterna blir överraskade, avslutar Schääf.
Och visst händer det, men den som vill slippa bötern, risker och överraskningar gör ett klokt val genom att låta säkerheten gå före kalendern, även om det i praktiken är lagligt.




