Onsdag 22 Sep
Stockholm

Ryanair - "kåta grabbars flygbolag"

Ossiansson och Källström: Låt flygbolaget gå i konkurs.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Ryanair fälldes i förra veckan för könsiskriminerande reklam, de surnade till och kallade Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, för "glädjedödare". Ignorans tyckte riksdagspolitikern och feministen Birgitta Ohlssons som uppmanade till flygbolagsbojkott. Ryanair skrattade då åt "boring Birgitta" och sänkte priset på 1 000 biljetter för att hylla deras fällda sexistiska reklam. Där stod vi i går.

Men i dag anmälde två nya medlemmar sitt intresse att delta i konflikten. Det är forskaren Eva Ossiansson och managementkonsulten Nora Källström som ställer sig på Ohlssons sida. I ett debattinlägg intresserar de sig för vilka som egentligen vill åka med Ryanair.

– Att Ryanair nu släpper en miljon extra billiga biljetter för att hylla den sexiga annonsen visar också på att det är just så de vill uppfattas. De vill ha en billig identitet - i dubbel bemärkelse. Kanske vill Ryanair se sig som "alla kåta grabbars flygbolag" - där lite snusk kan pigga upp?

De båda debattörerna anser att annonsen har förolämpat samtliga kvinnor och unga tjejer, alla vettiga män, inklusive fäder och de uthängda, unga kvinnornas pojkvänner och bröder.

Precis som feministen Birgitta Ohlsson uppmanar de oss att avstå de billiga biljetterna. Så att "bolaget går i konkurs".

– Med tanke på den efterfrågan som råder, kommer en ny aktör snart att komma i Ryanairs ställe. Ett företag som kanske kan något om både moral och etik, skriver Eva Ossiansson och Nora Källström i Dagens Media.

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela