Ryanair i ordkrig med svensk politiker

- 14/10/2008, 19:24 -

Ryanair: Birgitta Ohlsson måste slappna av, vi skickar henne flygbiljetter.

Ett ordkrig har flugit upp på den svensk-irländska himlen. På den ena sidan har vi riksdagskvinnan och riksfeministen Birgitta Ohlsson. På den andra står Stephen McNamara, Ryanairs kommunikationschef. Den första förespråkar sexismfri reklam, den andra ett mer naket förhållningssätt.

Dramat började i förra veckan då Ryanair fälldes för könsdiskriminerande reklam av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK. Men Ryanair höll inte med, och kallade ERK för "glädjedödare".

Samtidigt gjorde de klart att de tänker fortsätta använda unga lättklädda tjejer i reklam. Då surnade folkpartisten Birgitta Ohlsson till och gick genast ut med uppmaningen att man skulle bojkotta Ryanair och hänga ut dem i media.

McNamara stod inte svarslös. Omgående anlitade han en svensk PR-byrå, som förmedlat ett pressmeddelande till svenskarna i allmänhet, men kanske till Birgitta Ohlsson i synnerhet. Han förklarar att de skrattar åt "Boring Birgitta".

– Vi tror inte att ERKs och politikernas uppfattningar delas av svenskarna. Svenska folket är mycket mer flexibla och moderna än så här, sa McNamara och fortsatte:

– Ryanair, Sveriges enda lågprisflyg, skrattade i dag åt de dumma kommentarerna från tråkiga riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson, då hon uppmanade de svenska passagerarna att bojkotta Ryanair och istället flyga med dyra SAS, i en protest för att Ryanair har använt en sexig modell i en reklam.

Ryanair avslutade meddelandet med några kommentarer till Birgitta Ohlsson.

–Vi kommer också att skicka några betalda flygbiljetter till "Boring Birgitta" så att hon kan ta en kort semester, slappna av lite, och sluta uppmana till idiotiska bojkotter, skriver Ryanair, enligt Dagens Media.

Skrivet av: