Det vill McDonald's-personalen inte att du ska göra i kassan: "För jävligt"
Att jobba på McDonalds kan vara utmanande, och det är inte alltid som interaktionen med kunderna blir trevlig. Nu avslöjar en tidigare McDonalds-anställd vad personalen inte vill att kunden ska göra i kassan.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
På McDonald's är snabb service viktigt, och som anställd gäller det att man klarar av pressen. Nyheter24 har pratat med en tidigare anställd på snabbmats-kedjan, som avslöjar personalens största irritationsmoment när de står i kassan.
McDonald's-personalens ilska – mot kundernas orimliga krav: "Kan inte göra så..."
Tidigare anställd om McDonald's: "Man får skit direkt"
När Nyheter24 pratar med den tidigare anställda berättar han att McDonald's inte är en arbetsmiljö som passar alla. Själv har han jobbat på McDonald's i över fyra år, men det tog lång tid att klara av den strikta tidsramen som man förväntas följa.
– Nu är jag van och har inga problem med att vara snabb, men det är många som inte klarar av pressen. Cheferna håller stenkoll på de anställda, är man för långsam får man skit direkt, säger han.
Är man inte snabb nog får man byta station, och som nyanställd är det vanligt att man tvingas byta arbetsstation var femte minut på grund av att man inte klarar av tempot.
McDonald's-anställd avslöjar snuskiga sanningen om "köttskåpet"
"Det är för jävligt"
När man väl kommit in i rutinerna på McDonald's så går det smidigare, men den tidigare anställda berättar att det finns störningsmoment som kan fördröja arbetet.
– Man kan försöka vara så effektiv som möjligt, men man kan inte kontrollera hur gästerna beter sig. Ofta är det en sak som gör att man blir långsam.
Ett av de vanligaste situationerna är att föräldrar låter sina småbarn beställa sin mat själv. Det kan exempelvis vara en nykläckt treåring som ska gå genom alla steg i en happy-meal beställning.
– Jag fattar att det kan vara gulligt, men det gör verkligen att man hamnar efter i sitt arbete. Jag tror inte att kunderna förstår vilken press vi arbetar under. De förväntar sig blixtsnabbt arbete och bra service samtidigt, men hur vi arbetar möjliggör liksom inte båda.
Den tidigare McDonald's-anställda menar att en långsam eller svår kund kan påverka hela personalen, och det gör att den som tog emot den långsamma beställningen uppfattas som dålig.
– Det påverkar alla, och får en att se dålig ut. Cheferna blir lätt arga eftersom de också är stressade. Hela arbetskedjan är egentligen baserad på att man håller tider och det skapar väldigt mycket stress, säger han och fortsätter:
– Det är för jävligt.
Hamburgerdöden: Blodbad bland nybörjarna – hälften får stänga