Den borgerliga alliansens partisekreterare presenterade i dag samarbetets nya logga och ny hemsida.
1 av 3
Den borgerliga alliansens partisekreterare presenterade i dag samarbetets nya logga och ny hemsida. - Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
2 av 3
SSU:s Jytte Guteland gjorde en blunder när förbundet lämnade in en ansökan om varumärkesskydd för "Alliansen".
3 av 3
SSU:s Jytte Guteland gjorde en blunder när förbundet lämnade in en ansökan om varumärkesskydd för "Alliansen". - Foto: SSU

SSU:s varumärkeskupp - ett fiasko

SSU försökte sno varumärket Alliansen genom att lämna in en ansökan till PRV innan allianspartierna hunnit komma till skott. Men de lämnade in sin ansökan i fel kategori. Och nu har centerpartiet snuvat dem på konfekten.


SSU ansökte i tisdags om att registrera varumärket Alliansen. Mitt framför näsan på allianspartierna. Planen var att sälja varumärket på Tradera.

Men de har sannolikt sökt i fel kategori.

– SSU har enbart ansökt om kulturverksamhet - och för att få rättigheterna om varumärket för politik så måste man ansöka om politik och opinionsbildning, säger Håkan Johansson, jurist på PRV, till Resumé.

Och nu har centerpartiet kommit in med en ansökan till PRV, skriver tidningen.

Nu ska allianspartierna bli bättre på att skydda sina varumärken.

Per Henriksson, kommunikationschef hos moderaterna uppger nu att partiet ska agera för att få skydd på både logotyp och varumärke kring allianssamarbetet:

– Alliansen kommer försöka att registrera Alliansens logga och varumärke. Huruvida det är möjligt eller inte kan jag inte bedöma, det får PRV titta på, säger Per Henriksson till Resumé.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!