Trots att Ica-Ulf och Ica-Stig är riktiga kapitalister.
1 av 2
Trots att Ica-Ulf och Ica-Stig är riktiga kapitalister.
Gudrun Schyman har en fulltecknad kalender, men hann göra ett inhopp i Ica-reklamen.
2 av 2
Gudrun Schyman har en fulltecknad kalender, men hann göra ett inhopp i Ica-reklamen. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Schyman gör reklam med Ica-Stig

I reklamsåpans senaste avsnitt får Ica-Stig besök av feministiskt initiativs talesperson Gudrun Schyman, skriver Dagens Media.


I det senaste avsnittet av reklamsåpan får Ulf i uppdrag att hitta på ett ”reklamjippo” inför mors dag.

Och Ulf - sin vana trogen - drömmer sig bort och ser "lilla mamma" på en rosenbädd där hon spelar cello i motljus.

Men plötsligt väcks han ur dagdrömmarna av Gudrun Schyman:

– Ulf, hur tänker du egentligen? Det där är bara en massa könsstereotyper. Mammor är väl som folk är mest.

Gudrun Schyman hade inga betänkligheter inför att medverka i reklam för Ica.

– Jag fick frågan och tyckte det var ett roligt uppslag. Jag gör ju inte reklam för någon produkt utan är ju med som mig själv i egenskap av feminist, säger hon till Dagens Media

Tidigare i år medverkade Gudrun Schyman i TV4:s Let’s Dance.

– Jag tror att många människor uppskattar det. Politiken har en tendens att bli väldigt stereotyp, man ska vara en pratmaskin och det ska vara en viss inramning, men en politiker ska också kunna vara människa. Jag blir inte mindre trovärdig i en debatt om svensk trupp i Afghanistan på lördag, bara för att jag dansat på en fredag, säger Gudrun Schyman till Dagens Media.

/
/
Ica
/
/
/
/
Ulf
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!