Fredag 23 Jul
Stockholm

Januari var en köpfest

BNP i botten, men handeln har börjat året starkt, visar färska siffror.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Samtidigt med nyheten om att svensk BNP rasar, kommer statistik från Handelns utredningsinstitut (HUI) som visar att detaljhandeln ökade sin försäljning med 2,2 procent i januari.

Enligt statistiken är det dagligvaruhandeln, med ökad försäljning på 7,6 procent, som drar upp siffrorna. Ökningen förklaras bland annat med högre matkostnader, men det positiva resultatet överraskade ändå HUI .

"Ett styrkebesked från hushållen som trots dystra tider spenderat mer pengar i januari i år en under januari i fjol", skriver HUI i en analyskommentar.

Däremot är läget betydligt dystrare inom sällanköpshandeln. Den ekonomiska krisen slår hårt mot möbel-, elektronik- och bygghandeln, som alla backade kraftigt under januari.

Trots de positiva siffrorna spår HUI att lågkonjunkturen kommer påverka hela handelnsektorn.

"Ekonomin och varsel och arbetslöshet sprider oro bland hushållen", skriver HUI, som ändå hoppas att sänkta skatter, lägre ränta och krympande inflation ska ha positiv inverkan på handeln. 2009 blir ett besvärligt år, spår HUI avslutningsvis.

Detaljhandelsindex är ett samarbete mellan HUI och Statistiska centralbyrån (SCB).

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela