Äldre, gifta män är de som är mest inflytelserika på Facebook enligt ny forskning.
1 av 4
Äldre, gifta män är de som är mest inflytelserika på Facebook enligt ny forskning. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
Äldre påverkar yngre snarare än tvärtom.
2 av 4
Äldre påverkar yngre snarare än tvärtom. - Foto: Paul Sakuma / AP / SCANPIX
Kvinnor påverkar män mer än de påverkar andra kvinnor.
3 av 4
Kvinnor påverkar män mer än de påverkar andra kvinnor. - Foto: Paul Sakuma / AP / SCANPIX
Joakim Jardenberg sågar forskningsrapporten och menar att urvalet är bisarrt.
4 av 4
Joakim Jardenberg sågar forskningsrapporten och menar att urvalet är bisarrt. - Foto: Annika af Klercker / SvD / SCANPIX

De är mest inflytelserika på Facebook

Gifta män är de som har störst inflytande när de postar länkar på sin Facebookvägg. Det visar ny forskning - som sågas för sitt urval.


Du är inflytelserik om:

Du är gift.

Du är man.

Du är över 30 år.

Dock har även singlar stort inflytande, det är de som har en "it's complicated"-status på Facebook som är allra sämst, enligt rapporten.

Här hittar du fler av slutsatserna.

INTERNET. Män över 30 år som är gifta. Det är de som är mest inflytelserika på Facebook om man ska lita på resultatet av en ny forskningsrapport. Två forskare på New Yorks universitet har låtit 1,3 miljoner användare delta i en undersökning där en filmapp spreds på det sociala mediet.

Undersökningen visar också att kvinnor påverkar män mer än de påverkar andra kvinnor samt att äldre användare påverkar yngre.

"Urvalsramen är fullständigt bisarr"

Debattören och IT-entreprenören Joakim Jardenberg har dock inte mycket till övers för forskningen och sågar hur den genomförts.

– Urvalsramen är fullständigt bisarr, att man bara tittar på en app och dess spridning. Det blir en väldigt tunn soppa om man kokar på den spiken, säger han till Nyheter24 och fortsätter:

– Att dra slutsatser av viralitet utifrån en enda app säger inget annat än hur den appens demografi ser ut.

Sinan Aral, en av forskarna bakom studien, menar att de lyckats urskilja mönster som även finns "offline".

– Jag tror att de sociala mönstrena är samma oavsett om det är online eller offline, men mer forskning krävs eftersom vi ännu vet ganska lite om spridning i sociala nätverk, säger han till SVT.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!