Nazistkakor, Ronaldo och Botshop – här är veckans facepalm

- 22/11/2013, 14:35
Vad har fått oss att skämmas?
1 av 7

Vad har fått oss att skämmas?

Faksimil / Montage

"Nazistkakorna".
2 av 7

"Nazistkakorna".

Faksimil

Ronaldo fastbunden på ett järnvägsspår.
3 av 7

Ronaldo fastbunden på ett järnvägsspår.

Faksimil Facebook

Mosad av en pepsiburk.
4 av 7

Mosad av en pepsiburk.

Faksimil Facebook

Helt fullproppad med nålar.
5 av 7

Helt fullproppad med nålar.

Faksimil Facebook

Kämpa SL.
6 av 7

Kämpa SL.

Faksimil

Planka.nu:s betydligt roligare sajt.
7 av 7

Planka.nu:s betydligt roligare sajt.

Faksimil

Varje vecka upptäcks nya saker som får en att vilja begrava ansiktet djupt ner i handflatan. Här är tre orsaker till en facepalm vecka 47:

3. Nazistkakor?

"Ta en kaka till". Så presenterade Svenska Dagbladet sitt tips på bakverk inför julen. Men de finska "julstjärnorna" var mycket likt något helt annat. Hakkors.

Visst ser det lite ut som hakkors, och visst är det ganska roligt. Men – är det verkligen något för public service-kanalen SVT att uppmärksamma i ett seriöst nyhetsinslag?

Samtidigt skrattar våra finska grannar gott åt att en klassisk finsk julbakelse blivit en "nazistkaka" med hela svenska folket. Det gör de nog rätt i – den här gången i alla fall.

Jag tar i alla fall hellre en nazistkaka till än att ge en kaka till en nazist.

2. Pepsis unkna Ronaldohån

I Sverige brukar vi vara mycket snabba med att fördöma hets mot olika folkgrupper eller att ställa grupper mot varandra. Men när det kommer till fotboll och landslaget verkar alla medel vara tillåtna.

När Sverige skulle möta Portugal i returmötet i VM-playoffen la Pepsis Facebooksida upp flera bilder på en docka föreställandes portugisernas storstjärna Cristiano Ronaldo. Dockan var fullproppad med nålar, hade huvudet krossat och var fastbunden på ett järnvägsspår.

De olika hånen mellan nationella medier och företag i samband med fotboll har länge varit pinsamma. Men här klevs det över både en och två gränser.

Acceptera att Ronaldo är en av världens bästa spelare i stället. Inte blev det bättre när Pepsis "ursäkt" kom. De beklagade att folk tagit illa upp, men såg inget fel med agerandet.

"Vi på Pepsi har aldrig för avsikt att referera till sport och tävlingsanda på ett negativt sätt. Vi beklagar därför att så många människor tagit illa upp av våra uppdateringar; de har med omedelbar verkan tagits bort. Vi vill med detta framföra våra ursäkter till alla inblandade", skrev dem på sin sida.

Hur kan en bild på en Ronaldodocka fastbunden på ett järnvägsspår inte referera till sport på ett negativt sätt?

1. SL:s bötesbutik

I början av veckan presenterade alla stockholmares favoriter SL en ny satsning. Vad ska företaget lägga pengarna de får in som böter? Nu kan man rösta om det på en slags "butik" online som fått namnet botshop.nu.

Till att börja med: namnet. Om ni ursäktar uttrycket så är det urbota dumt. Man läser "bot" som något som finns i en Basshunterlåt, inte en böteslapp. Dessutom finns sajt efter sajt världen över som redan använder "Bot shop" eller "The Bot shop" som namn. SL-sajten är inte ens toppresultat på Google.

Sedan har vi då själva omröstningen. Trots att det borde vara nya pendeltåg, bussar och tunnelbanor som besökarna tycker behövs mest råkar de billigaste åtgärderna som av en händelse ligga i topp. Klart att 21 000 personer vill ha nya busskurer i stället för nya pendeltåg, eller?

Det som dock är värst av allt är följande. SL har tagit hjälp av reklambyrån DDB för att bygga en sajt så att man kan spendera plankares bötesbelopp. Men kampanjen i sig uppges ha kostat 1,7 miljoner kronor. Eller 21 nya busskurer, om man så vill.

Vad är det bäst att lägga pengarna på? Föga förvånande har kampanjen endast lett till en betydligt mer kreativ och rolig sajt från antagonisterna i Planka.nu: hoppshop.nu.