Fredag 24 Sep
Stockholm

Det här säger vetenskapen om att hålla sig ung längre

Det finns faktiskt vetenskapligt stöd för att vi kan hålla oss unga längre, och slippa torka ihop som gamla russin.
1 av 2
Det finns faktiskt vetenskapligt stöd för att vi kan hålla oss unga längre, och slippa torka ihop som gamla russin. Foto: TT/ Montage
Tyvärr verkar inga mirakelkurer funka, utan det som gäller är en bra diet och fysisk träning.
2 av 2
Tyvärr verkar inga mirakelkurer funka, utan det som gäller är en bra diet och fysisk träning. Foto: Ap

Reklamen lovar evig ungdom, men vad säger egentligen vetenskapen om möjligheten att hålla sig ung längre?

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Du måste leva under en sten för att undvika att dagligen mötas av reklam för någon som lovar dig ett längre och mer ungdomligt liv. Men vad kan man egentligen lita på bland alla mirakelkrämer, kosttillskott och föryngrande dieter? I forskartidskriften Cell presenteras en genomgång av forskningsläget, och där får vetenskapen spela huvudrollen.

Ämnesomsättning
Den första frågan är ju vad åldrande egentligen är. Rent vetenskapligt handlar det om att din ämnesomsättning, metabolism, börjar fungera sämre. Rent allmänt är din metabolism processen att omforma det du äter till energi för att driva hela din kropp. Det här är ett otroligt komplext system som sker i varje cell, varje sekund av ditt liv.

När du åldras så saktar hela detta fantastiska system ner, och det uppstår fel som gör att cellerna inte längre kan fungera optimalt. Då börjar alla de problem som vi associerar med åldrande visa sig, och våra kroppar blir helt enkelt successivt sämre. Men vad kan vi egentligen göra för att hålla vår metabolism i så bra skick som möjligt? Vetenskapen har några idéer.

Det är dock fortfarande massor av saker vi inte vet om åldrande, och ett problem med många studier är att de inte är gjorda på människor. Vi vet en hel del om hur man kan förlänga livet på djur som möss, maskar och bananflugor. När kunskapen ska applicerar på människor blir det dock lite suddigare, men några saker är väletablerade.

Medelhavsdiet
Det finns en hel del forskning som visar att en medelhavsdiet, alltså mat rik på fett från olivolja, massor av grönsaker och mer fisk och skaldjur än rött kött, påverkar vår hälsa och metabolism på ett bra sätt. Framför allt är det den här dietens fokus på nyttiga kolhydrater från fullkorn och grönsaker, snarare än på protein, som håller dig ung.

Kalorirestriktion
En mer strikt regim är att helt enkelt äta lite mindre kalorier. Att ständigt ligga på underskott är inte trevligt, men verkar kunna påverka ämnesomsättningen positivt. Frågan är om det mest känns som tiden går så långsamt när man är hungrig.

Träning
Bland det bästa du kan göra för din kropp är regelbunden träning. Det finns drösvis med studier som visar på de positiva hälsoeffekterna av både styrke- och konditionsträning.

Men vad gör oss då äldre? Kort sagt: Vår moderna livsstil. All sjukvård gör att vi lever längre och är friskare, men andra aspekter av nutidens liv är riktigt kasst för din metabolism. Att vi ofta äter för mycket socker, dåligt fett och rött kött gör att vi faktiskt förkortar våra liv. Lägg därtill på de långa timmarna vid ett skrivbord som är vardag för massor av människor och vi har en rätt ohälsosam livsstil. Eller åtminstone inte en livsstil som hjälper till att hålla dig ung.

Bland det bästa du kan göra för din hjärna är att dagdrömma lite ibland och om du blir sjuk är det här fem huskurer som har vetenskapligt stöd.

Kommentera
Kopiera länk
Dela