Snabbmatskedjor använder alla möjliga knep för att få dig att köpa mer.
1 av 3
Snabbmatskedjor använder alla möjliga knep för att få dig att köpa mer. - Foto: TT/ Pixabay
Ett av de vanligaste knepen är musik.
2 av 3
Ett av de vanligaste knepen är musik. - Foto: TT
Viss musik får dig att vilja handla mer.
3 av 3
Viss musik får dig att vilja handla mer. - Foto: Pixabay

Så lurar snabbmatskedjor dig att handla mer

Tro det eller ej, men så här försöker snabbmatskedjor få dig att vilja köpa mer. Redan i kön så lurar de i dig.


En flottig hamburgare dagen efter man har varit ute på krogen, finns det något bättre? Eller en stor pommes med massa salt?

De flesta är medvetna om att snabbmatskedjor vill sälja. Så mycket som möjligt. Men du vet kanske inte hur de gör för att få dig att köpa så mycket som möjligt – och att viss musik kan öka säljarsiffrorna med över åtta procent, skriver BT.

Svenska HUI research gjorde en undersökning som gick ut på att se hur försäljningen gick när det spelades vanlig musik och när det spelades musik specifikt för att få personer att handla. Resultatet visade att bland annat försäljningen av efterrätt gick upp med 15 procent.

Till The Guardian säger konsumentexperten Philip Graves såhär:

"Det är inte förvånande eftersom musik bidrar till att skapa associationer i våra hjärnor."

Den låten som gjorde att försäljningen mest var låten "Shape of you" med Ed Sheeran. Inte så konstigt, man blir ju sugen på glass bara man nynnar på den.

Läs också om varför du blir sugen på snabbmat när du är bakis.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Tycker du att det borde spelas musik på restauranger?
Tack för din röst!