Så påverkar mardrömmar din hjärna – och så kan du motverka det

- 09/02/2018, 22:46

Har du undrat om dina mardrömmar påverkar dig? Om du drömmer det ofta och under långa perioder så borde du läsa det här. Men det finns faktiskt några saker du kan testa för att motverka det.

Att drömma mardrömmar kan vara riktigt läskigt, speciellt om man gör det ofta. Men har du någonsin undrat om mardrömmar påverkar hjärnan och om det gör det, på vilket sätt påverkar det den mentala hälsan?

Så många frågor, men hur är det då?

Om man drömmer mardrömmar ofta och under en lång period kan det påverka din emotionella och psykiska hälsa. 

– Vi tror att mardrömmar är så vanliga att de måste ha något syfte för att bearbeta saker som kan leda till stress, har Anne Germain på University of Pittsburgh tidigare sagt till CNN.

Men hon påpekar att det finns en hake med det och det är att om mardrömmar förekommer en eller två gånger i månaden så är det inte så bra.

Så påverkar mardrömmar din hjärna
Bildkälla: TT (Bilden är ett montage)

Det finns mycket data som stödjer tanken om att mardrömmar som blir kroniska är väldigt skadliga för välbefinnandet. Sömnen blir störd, vi tänker på drömmarna under dagen och blir oroliga. 

Tidigare forskning på mardrömmar har visat att människor med kroniska mardrömmar är mer oroliga när de är vakna, och att de även har mer problem med att sova, skriver Elite Daily. 

Vilket kanske inte är så konstigt. 

2009 gjordes en studie i Australien där man lät över 600 ungdomar skriva om sina liv och deras upplevelser med mardrömmar under ett år. Forskarna hade också information om deras dagliga stressnivåer. Målet med studien var att se om deras mardrömmar hade någon koppling till dagliga händelser med stress. 

Även om mardrömmar hjälpte eller gjorde oron värre. Personer som hade mardrömmar ganska regelbundet hade mer oro än de som gick igenom svåra saker i livet, som till exempel föräldrar som skiljde sig. 

Men finns det något man kan göra själv för att motverka det? 

Vad kan man göra själv?
Bildkälla: TT

Det du kan göra är att se om det finns några saker du lätt kan fixa. Tänk på nya saker du ätit, tittat på och vad du gör precis innan du går och lägger dig på kvällen som indirekt kan påverka orosnivån. 

Kanske kan det också vara så att ett uppbrott ligger bakom mardrömmarna. Då kan det vara värt att ta hjälp och kanske gå och träffa en terapeut eller prata med en vän du verkligen litar på.

Något du också kan testa att göra, enligt psykologen John Mayer, är att verkligen tänka på något riktigt positivt innan du går och lägger dig. Eller ge drömmen ett annorlunda och bra slut, ett slut där du är den som "vinner", skriver Elite Daily

Du kanske också vill läsa: Sömnexperten: Så gör du för att inte drömma mardrömmar

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Brukar du drömma mardrömmar?