Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Fatlind, 20, blev av med tusentals kronor efter Snapchat-missen

Nyheter | 09/02/2018 18:07

Efter Snapchats nya (och inte alls så omtyckta) uppdatering började folk tipsa om en app som heter VPN360. Men några dagar senare så började personer få fakturor. Fatlind, 20, fick 2 800 kronor draget från sitt bankkonto.

Förra veckan släppte Snapchat en ny uppdatering som gjorde användare rasande. Efter den nya uppdateringen såg appen HELT annorlunda ut. Tidigare har man kunnat hitta personers stories till höger och chatten till vänster. 

Men efter den nya (och smått hatade) uppdateringen så var det inte så längre.

Både chatten och stories hade flyttats till vänster och till höger fanns "upptäck", som är ett flöde där du kan se både personer du följer, men upptäcka nya personer att följa. 

Snapchat innan och efter den nya uppdateringen. Bildkälla: Nyheter24

Väldigt många personer började snabbt dela med sig av besvikelsen på sociala medier och då började fler och fler personer tipsa om en app. En app som skulle kunna hjälpa till att få tillbaka det gamla utseendet på Snapchat. 

Men efter någon dag började folk berätta om att de fått fakturor och pengar som hade dragits från deras konton. Allt från några hundra kronor till flera tusen. 

En av dem som appen VPN360 drog pengar ifrån är 20-årige Fatlind. En eftermiddag märkte han att det hade dragits 2 800 kronor ifrån hans bankkonto. 

– Jag trodde att appen var fri så länge man inte skapade ett abonnemang hos dem. Men istället utan några av mina kontouppgifter så drog de 2 800 kronor, berättar Fatlind för Nyheter24. 

Han berättar att han hade använt appen i ungefär fyra dagar. Han, som många andra, gillade inte den nya uppdateringen på Snapchat och valde därför att ladda ned appen för att få tillbaka det gamla. 

Fatlind, 20. Bildkälla: Privat

– Jag blev mållös och stum samtidigt som jag blev extremt arg. Jag hoppas jag får tillbaka pengarna, men om jag ska vara ärlig tror jag inte att jag kommer få tillbaka dem.

Fatlind har varit i kontakt med sin bank, som bad honom spärra kortet och reklamera det. Även att kontakta Apple Store och att på så sätt få tillbaka sina pengar. Han berättar även att han vet flera som har råkat ut för samma sak.

– Vi la upp ett inlägg på Facebook och frågade andra och det var flera stycken som även där hade blivit utsatta för exakt samma händelse. Det var inte samma summa, någon hade blivit av med mer och någon annan mindre men de va ändå över tusenlappen.

En annan som också laddade ned appen är 21-åriga Sofie, hon hann dock ta bort appen innan några pengar drogs. Men efter att ha läst om all hysteri kring appen bestämde hon sig för att kontakta Apple Store för att få svar.

– Jag förklara situationen, att det verkade som att folk hade fått dyra fakturor från den appen. De berättade att när man betalar via App Store så dras pengarna från kontot bara efter någon timme och om pengarna inte har dragits så kommer det heller inte göra de sen, säger Sofie till Nyheter24.

Men vad är det egentligen som gäller – och har App Store begått något fel?

Nej, egentligen inte. Men det är faktiskt lite lurigt att ta reda på när en app börjar dra pengar från ens registrerade konto. Så här ligger det till:

Vissa appar har en så kallad "prenumerationsbaserad åtkomst till innehåll. När du godkänt att tjänsten får dra pengar varje månad så startar prenumerationen.

Men vad gäller med just VPN360 – har de lurat oss?

Nej, faktiskt inte. Problemet är att många inte läser det finstilta. Själva appen är gratis, men enligt Apples riktlinjer så måste appen skriva ut att det finns "in-app purchases".

Appen VPN360 startar en prenumeration.
Kolla noggrant det finstilta!

När du startar de sju gratisdagarna som appen erbjuder så godkänner du (via Touch ID, Face ID eller lösenord) samtidigt att den får dra den månatliga kostnaden på 139 kronor i månaden. Det dras sedan automatiskt från det kort du registrerat och tills du avbryter prenumerationen.

Men jag vill verkligen inte ha den här tjänsten – hur gör jag?

Du kan under den så kallade gratisperioden när som helst trycka på "Avbryt prenumeration" och då ska inga pengar dras från ditt konto. Eller så kan du också avbryta en prenumeration så slutar pengarna att dras automatiskt. Så här gör du:

1. Gå till dina inställningar och klicka på ditt Apple-ID och sedan iTunes och App Store.
2. Tryck sedan på ditt Apple-ID överst på skärmen.
3. Tryck på Visa Apple-ID och sen kan du behöva mata in ditt lösenord eller använda Face/Touch ID.
4. Tryck på Prenumerationer.
5. Här ser du nu dina prenumerationer. Klicka på den prenumeration du önskar avbryta.

Om du inte kan se den prenumerationen så kan den faktureras via en annan leverantör än Apple. Läs mer här om vad du kan göra då.

Läs även: Sandra, 19, fick mystiska meddelanden på Snap – sen såg hon kartan

TV: Har Elvira och Oskar världens längsta Snapchat-streak?

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du Snapchat?