Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Hetta upp sexlivet med knipövningar – så här gör du

Nyheter | 11/03/2018 14:02

Det snackas alldeles för lite om knipövningar i förhållande till hur bra det faktiskt är – och det gäller både män och kvinnor. Vill du hetta upp ditt sexliv med starkare orgasmer bör du verkligen läsa vidare.

Du har säkert hört nyblivna förälder prata om hur viktigt det är att göra knipövningar efter förlossningen. Men visste du att det alltid är bra med knipövningar – oavsett om du är man eller kvinna, ung eller gammal, barnlös eller fött ett helt fotbollslag?

Det kan nämligen förbättra ditt sexliv.

Knipövningar kan hetta upp sexlivet
Bild: Shutterstok

Därför är det så bra

Det finns egentligen flera anledningar att göra knipövningar. Övningarna gör att musklerna som håller uppe bäckenbotten stärks. Dessa finns runt ändtarmen, urinröret och slidan. 

Genom att stärka dessa musklerna kan man förebygga urinläckage, för tidig utlösning och underlivssmärtor. Men det hjälper även män som har problem med erektion och gör det lättare för kvinnor att få orgasm – som dessutom är starkare. 

Det låter ju minst sagt som en bra tidsinvestering för framtiden.

Du kan också få starkare bäckenbottenmuskler av orgasm
Bild: Shutterstock


Så hittar du musklerna

Egentligen kan man göra knipövningar när som helst utan att någon ens lägger märke till det. Men innan man har kommit dit behöver man vara säker på att man verkligen hittat musklerna.

Här är några knep:

  • Lägg dig på rygg med böjda ben i en rät vinkel – använd ett gäng kuddar eller liknande som stöd. Se till att benen är lätt särade.
  • Du ska vara avslappnad i rygg, skinkor, ben och mage.
  • Du ska se till att inte spänna magmusklerna när du kniper – så lägg en hand på magen för att kontrollera just detta. Även skinkorna ska vara helt avslappnade under övningarna.
  • Börja nu knipa ihop muskeln runt ändtarmen.
  • Om du har en vagina – börja knipa framåt, uppåt, runt slidan och urinrörsmynningen. 
  • Om du har en penis – börja knip uppåt mot pungen och snoppen. Det här kan göra att det känns mer spänt under pungen och fram mot urinröret, och pungen och penisen rör sig. Det kan också ge en känsla av att när du håller emot när du är kissnödig.
  • Nu har du börjat hitta musklerna. Fortsätt knip uppåt, så att det känns som om "något lyfts upp inne i underlivet". Håll kvar i några sekunder. Släpp. Andas ut. 

Ha benen i ett högre läge när du gör knipövningar
Bild: Shutterstock


Om du inte är alltför förtjust i att ligga ner finns det andra ställningar du kan prova: Antingen genom att sitta på huk eller ställa dig på alla fyra. Om du står på alla fyra ska du fördela vikten på knäna och underarmarna och luta huvudet mot händerna. Slappna nu av och pröva sedan att knipa. 

Yogaställningar
Även vissa yogaställningar är lämpliga för knipövningar. Bild: Shutterstock

Vill du vara säker på att du har hittat rätt? Då kan du trycka fingertopparna mot ändtarmen och knipa. Om du känner hur muskeln runt om drar ihop sig, har du hittat rätt. Detsamma gäller om du för in ett finger i din vagina och känner av din knipning. 

Ett annat test du kan göra är att "knipa av" strålen en kort stund när du kissar. Om urinstrålen nu stannar upp helt, eller delvis, har du funnit knepet att hitta knipet. Det är dock bara bra som test, och inte som träningsmetod.

Knipkulor – en vaginas bästa vän?

Det må gå att göra knipövningar utan en massa redskap, men genom att använda knipkulor kan det faktiskt bli lättare att hitta rätt muskler. Numera behöver du heller inte gå till en sexbutik för att köpa detta, utan kan bara röra dig till intim-sektionen på närmaste apotek. 

Sexleksaker och knipkulor
Bild: TT

Med knipkulor kan du träna både styrka och uthållighet.

Så här tränar du styrka:

  • Knip hårt runt kulorna i 5-6 sekunder
  • Vila minst lika länge
  • Upprepa. I början räcker det med att upprepa tre gånger. Ju mer du tränar, desto fler knip kommer du kunna göra. 

När du tränar upp uthållighet ska du inte ta i med all styrka, utan snarare hälften av din styrka. Så här gör du:

  • Knip lätt, under så lång tid du orkar.
  • Vila minst lika länge – du måste känna att musklerna faktiskt slappnar av.
  • Upprepa, och fortsätt knipa så länge du orkar men fortfarande bara lätt. Anspänningen ska kännas i bäckenbottens muskulatur.
  • Vila. Om du inte känner att musklerna slappnar av kan det betyda att du har hållit för länge och tröttat ut musklerna. Knip då en kortare tid.
  • Upprepa knipövningen ungefär tre gånger. 

När du har tränat (rätt) en tid kommer du så småningom ha såpass bra koll på dina muskler att du kan träna var som helst – när du åker buss, gymmar, borstar tänderna, eller kanske till och med har mötet på jobbet. Ingen kommer veta.

För den som vill går det att göra knipövningarna något sexigare. Det är givetvis en trevlig bieffekt att vältränade muskler kan ge starkare orgasmer – men du kan även öva just när du har sex! Kolla in de här tipsen från RFSU.

  • Om du använder knipkulor kan du träna genom att försöka dra ut dem – och samtidigt knipa med musklerna. Viktigt är att använda glidmedel så att det inte blir några skav. Detta kan också ge orgasm.
  • Med hjälp av en sexleksak, exempelvis vibrator, som du använder när du onanerar eller har sex med någon/några andra. Det gör det lättare att få orgasm vilket i sig tränar bäckenbotten.

Du kan läsa mer om knipövningar på 1177 Vårdguiden och RFSU.

Läs även om 18-åriga Kashy som har gjort knipövningar sedan hon kom in i puberteten. När Nyheter24 talades vid med Kashy berättade hon att hon kan lyfta två kilo – med sin vagina.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Kommer du börja med knipövningar nu?