Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Vetenskapliga förklaringen: Därför är det skadligt att äta snabbt

Nyheter | 21/07/2018 21:03

Känner du någon som alltid äter alldeles för snabbt? Kanske är det till och med du själv? Oavsett vem det gäller, så kan det faktiskt vara skadligt för kroppen. Och detta är varför:

De flesta vet att det inte är bra att stressäta och man ska ge magen tid att smälta maten innan man ger sig på någon galen aktivitet. 

Men varför det är så viktigt att äta sakta är det kanske inte lika många som vet. 

Någon som däremot är expert på just det är författaren och psykiatrikern Michael Mosley. 

I sin bok, The Clover Gut Diet, berättar Mosley att det finns det en enkel förklaring till varför man bör göra det som vana att inte äta för snabbt.

Det är nämligen så att det tar en bra stund för maten som du äter att ta sig genom kroppen. Efter att du tuggat och svalt tar sig maten ner i kroppen och hamnar i magsäcken. Maten måste sedan ta sig genom ungefär 1 meter blindtarm innan peptidhormoner frigörs i hjärnan. 

Och det är just peptidhormonen som gör att du börjar känna av mätthet. 

Tacos i en pappertallrik.
Det tar ett tag innan hjärnan ens registrerar att du börjar bli mätt. Bildkälla: Unsplash

"Ok, visst. Men hur spelar hastigheten in?", kanske du nu undrar.

Jo, när du äter väldigt snabbt, speciellt om du äter stående eller på språng, så hinner hela måltiden samlas i  magsäcken innan den sakta börjar röra sig mot tunntarmen. I praktiken innebär det att du äter så snabbt att du inte ger kroppen tid att känna att den är mätt. 

Det innebär också att dina blodsockernivåer snabbt kommer att stiga, vilket betyder att du kommer att hamna i en matkoma efter måltiden. Utöver det kan du få ont i magen, och du riskerar att äta mer än vad kroppen egentligen behöver.  

Det finns några enkla tips som man kan använda sig av för att undvika att äta för snabbt.

Se till att du sitter ner

Är du van att äta stående eller på språng? Försök då planera in dina måltider så att du kan sitta ner och äta i lugn och ro. 

Försök att undvika distraktioner

Gillar du att se på en aktionfylld serie när du äter? Om du gör det, och upplever att du äter för snabbt, så kan du prova att stänga av tv:n vid nästa måltidstillfälle. Det är faktiskt så att hjärnan kan distraheras av att se på film och serier medan du äter och därför ha svårare att registrera när du är mätt. Det gör det också lättare att fokusera på att äta i en bra takt. 

Äter du för snabbt?