Forskning, Fridget spin
Ny genombrott i adhd-forskning: ADHD är genetiskt. - Foto: Pixabay, Larsen, Håkon Mosvold/scanpix/tt

Det stora genombrottet: ADHD är genetiskt

Ungefär 2,5 procent av alla vuxna människor i Sverige har diagnosticerad adhd. Nu visar ny forskning på att det faktiskt är genetisk.

Enligt experter förekommer adhd hos tre till sex procent av alla skolbarn i Sverige. Ungefär 2,5 procent av den vuxna befolkningen uppskattas leva med ADHD, skriver Stockholms Läns Landsting

Enligt forskare vid Universitetet i Bergen, Norge, är det faktiskt genetiskt.

Stor studie

Forskarna vid universitetet har deltagit i världens största genetiska studie av adhd. Resultatet är ett stort genombrott för forskningen om adhd.

– Detta är ett genombrott i forskningen om adhd. Det är mycket lättare att förstå situationen i framtiden, säger professor Jan Haavik vid KGB Jebsen-centrum för neuropsykologiska störningar vid Universitetet i Bergen, till norska VG.

Studien är ett stort internationellt samarbete med flera forskningscentrum. När forskarna gjorde studien jämförde de 20 000 personer med adhd, med 35 000 personer i en kontrollgrupp, skriver VG.

Resultatet

Forskarna hittade fler vanliga genetiska varianter som är associerade med adhd. Människor med dessa gener har högre risk än andra att bli överviktiga, deprimerande, börja röka, få lungcancer samt att få barn vid tidig ålder, rapporterar VG.

Det finns flera olika sätt att märka av adhd. Enligt Haavik är det många människor som tror att adhd beror på dålig uppfostran och liten självdisciplin. Men resultatet i denna studie motbevisar allt det.

- Människor med adhd har ofta ett svårt liv. När deras problem inte erkänns som verkliga, blir det inte lättare för dessa människor att hantera svårigheterna alls. Det är inte så att man är "dömd" att ha ett dåligt liv om man har dessa genetiska varianter, men det innebär att man kan identifiera de faktorer som det är möjligt att göra något, säger han till VG.

Påverkar de som lever med adhd idag

Resultatet i forskningen har stor betydelse för de personer som lever med adhd idag och för deras familjer. Främst gäller det föräldrar som tror att de misstänkt för dålig vård eller dålig uppfostran, i och med att deras barn har adhd. Resultatet som visar att det är genetiskt lagt kan därför vara till stor betydelse, skriver VG.

Fortfarande utmanande

Men trots det stora genombrottet i adhd-forskningen kommer det i fortsättningen finnas utmaningar när man ska sätta en diagnos. ¨Bland annat kommer det fortfarande vara problematiskt skilja mellan symptom på posttraumatiskt stressyndrom, försummelse och adhd, rapporterar VG

Nyheter24 har tidigare skrivit om ADHD-symptom. Det kan du läsa mer om här!

Känner du någon som har adhd?