Expertens bästa tips – håller du dina nyårslöften

- 27/12/2020, 14:18 -

2020 börjar äntligen lida mot sitt slut. Många av oss ser fram emot ett nytt år och en nystart. Har du några nyårslöften? Nyheter24 listar expertens bästa tips för hur du håller dem!

Att skriva ner nyårslöften? Inga problem! Att faktiskt hålla dem? Inte alltid lika enkelt... 

I världens största experimentella studie kring ämnet nyårslöften har man kunnat fastslå hur formuleringen av nyårslöften kan påverka huruvida vi faktiskt förverkligar dem eller inte. 

Studien genomfördes av Stockholms och Linköpings universitet och publicerades den 9 december i den vetenskapliga tidskriften PLOS ONE. 

Enklare att börja med något än att sluta 

Studien följde över 1000 personer under varje månad i ett helt år för att ta reda på hur bra människor egentligen är på att hålla sina nyårslöften.

Professor Per Carlbring, Psykologiska institutionen på Stockholms universitet, förklarar i en intervju med Nyheter24, att det finns två olika typer av nyårslöften. Närmande mål och undvikande mål. 

I studien hade  59% lyckats med sina närmande mål – som innebär att man ska börja med något. 

Medan 47% hade lyckats med sina undvikande mål – att sluta med något.  Det visade sig alltså vara enklare att börja med en ny vana, än att sluta med en ovana.

Tänk igenom innan 

Carlbring förklarar att ett annat bra tillvägagångssätt är att tänka igenom sitt nyårslöfte ordenligt. 

– Man ska inte komma på sitt nyårslöfte fem i tolv, man ska tänka till lite grann innan, säger han till Nyheter24. 

Carlbring understryker återigen att man gärna får formulera sitt mål som närmande mål. Och om man faktiskt vill sluta med något så kan man enkelt omformulera det. 

– Istället för att sluta äta godis kan man ha ett löfte om att äta en frukt två gånger om dagen, och därmed inte få samma sötsug, förklarar han. 

Var beredd på bakslag

Carlbring påpekar att man bör vara beredd på att det kommer bakslag och att det är viktigt att kunna hantera det.

– Antingen kan man tänka att "nu är det helt kört, nu är jag tillbaka på ruta ett", eller så ser man ett bakslag som en naturlig del av en beteendeförändring, förklarar han och fortsätter:  

– Det är viktigt att kunna känna att man går i rätt riktning mot sitt mål, även om man tog ett litet snedsteg. 

Involvera en annan person

Slutligen tipsar Carlbring om att involvera en annan person i sitt nyårslöfte. 

Detta kan antingen vara någon som har samma mål som en själv, eller bara någon som bryr sig om hur det går för dig.

– Det har man sett ökar chanserna för att lyckas med sitt nyårslöfte, säger han till Nyheter24. 

Har du något nyårslöfte? Bildkälla: Pexels.

LÄS MER:

Quiz: Vilka höll nyårstalen under dessa år?

20 riktigt bra nyårslöften – som du garanterat kan hålla

Äter du också pizza dagen efter nyårsafton? Här är anledningen