Klarna är på frammarsch i USA. I natt sände det svenska företaget sin första reklamfilm på Super Bowl. Men kostar det så smakar det – närmare bestämt 100 miljoner kronor.
Superstjärnan Tom Brady tog sin sjunde titel när Tampa Bay vann Super Bowl natten mot måndag, svensk tid.
Men NFL-finalen handlar nästan lika mycket om det runt om – som om själva matchen.
Omkring 100 miljoner amerikaner bänkade sig i år framför tv:n, för att titta på USA:s mest populära evenemang.
Det svenska bolaget Klarna passade på att köpa tv-tid under matchen.
I en 30 sekunder lång reklamfilm spred komikern Maya Rudolph Klarnas budskap. Reklamspotten är en av de dyraste i världen och kostade omkring 100 miljoner kronor.
– Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA. Super Bowl är en av dem, sa företagets marknadsdirektör David Sandström till Svenska Dagbladet inför matchen.
Även svenska livsmedelsföretaget Oatly köpte 30 sekunder reklamtid under matchen.
Reklamen väckte stor uppmärksamhet och har beskrivits som den värsta, men kanske mest geniala reklamfilmen som någonsin gjorts, skriver Buzzfeed.
LÄS MER:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera eller svara på andra kommentarer.