Tisdag 11 Maj
Stockholm

Prylarna som svenskarna blev besatta av under pandemiåret

Här är sakerna som svenskarna köpt mest av 2020.
Här är sakerna som svenskarna köpt mest av 2020. Foto: Bildkälla: Pexels.

I veckan var det ett år sedan WHO konstaterade att världen befann sig i en pandemi. Sedan dess har våra liv förändrats en hel del. Dessa saker köpte svenskarna som aldrig förr – till följd av nya levnadsvanor.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Padel, handsprit och webbkameror – så skulle man kunna summera pandemiåret 2020 med tre ord. Iallafall enligt Prisjakts undersökning av vilka varor som svenskarna köpt mer än någonsin under det gångna året. 

Svenskarnas köpvanor förändrades minst sagt utifrån läget i världen. 

I mars, när coronaviruset börjat breda ut sig i Sverige, såg man en rejäl ökning när det kom till hygienartiklar. Köpintresset för handsprit ökade med hela 470 procent och febertermometrar med 940 procent. 

Hemmakontoret 

Under våren blev att arbeta hemifrån en vana för många svenskar. Det innebar att man helt enkelt fick bygga sitt egna lilla hemmakontor. 

Därmed ökade intresset för kontorsstolar med över 330 procent och webbkameror med hela 1941 procent. 

Bildkälla: Stina Stjernkvist/TT.

Nya hobbies 

Mycket tid i hemmet ledde även till att vi fick hitta nya hobbies att underhålla sig med. Utifrån Prisjakts lista kan vi fastslå att  golf, basket, vandring och padel har varit favoritaktiviteter för svenskarna under våren och sommaren 2020.

För att inte nämna köpintresset för sexleksaker som sköt i höjden i april, med en ökning på 208 procent. 

Bildkälla: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT.

Medborgarna lyssnar på myndigheterna

Efter en sommar som för vissa kunde spenderas någorlunda "normalt" följde en höst med ökad smittspridning och skarpare restriktioner. 

Den 16 november framfördes nya riktlinjer från regeringen om bland annat munskydd i kollektivtrafiken. Och dagen därpå köpte svenskarna som mest munskydd. 

Bildkälla: Jessica Gow/TT.

Inspiration från film och serier 

I slutet av oktober hade, vad som skulle komma att bli två av 2020:s mest populära serier, premiär – Star Wars-serien Mandalorian säsong 2 och schackserien Queen’s Gambit.

Och seriernas handling tycks minst sagt ha inspirerat svenskarna. Sökningar innehållande Star Wars ökade nämligen med 485 procent på Prisjakts marknader och sökningar innehållande schack med 546 procent.

LÄS MER: 

Ytterligare en miljon färre vaccindoser till Sverige

Neandertalargenen som ger skydd mot covid – så många har den

Nytt coronavaccin godkänns för användning inom EU

Kommentera
Kopiera länk
Dela