Det är tidningen Råd och Rön som varje år sammanställer en lista över de bolag som fått flest anmälningar hos Konsumentverket.
Här är företagen med flest anmälningar
Det företag som hittills toppar listan år 2022 är Telia med 524 anmälningar – och i huvudsak riktas missnöjet mot företagets kundtjänst. Telekombolaget hamnade på plats nummer två på listan 2021, och Konsumentverket har valt att följa upp det ärende som inleddes förra året.
– Vi håller koll på detta fortlöpande, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till Råd och Rön.

Resebolag i topplistan på värsta företagen
På plats nummer två finns Detur, ett resebolag som tidigare i år hastigt stängde ned sin verksamhet med uteblivna resor och strandsatta resenärer som följd.
Tre platser på topplistan upptas av bilvärderingssajter, där kunder bland annat fått fakturor på tjänster de trott var gratis. Enligt Konsumentverket är bolag med inriktning på bilvärdering vanligt förekommande på listan – år efter år.
– Det är frustrerande, det orsakar mycket problem. Samtidigt är det inte förbjudet att driva en bilvärderingssajt och ta betalt för det. Men det ska finnas skäliga villkor och pris ska framgå, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.