Facket backar från att utöka bilarbetarstrejk
Det amerikanska bilarbetarfacket (UAW) avstår från att utöka den pågående strejken hos tre biljättar. Beskedet kommer sedan GM sagt ja till att UAW även ska få förhandla för anställda i nya, ännu inte färdiga batterifabriker.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
— Det är ett stort genombrott för oss, inte bara i förhandlingarna utan för vår fackförenings och industrins framtid, säger UAW:s ordförande Shawn Fain i ett videoklipp riktat till medlemmarna.
Aktiehandlarna verkade också tycka att det lät bra eftersom eftersom de tre biljättarnas aktier steg på fredagen med förväntningar om att strejken kan vara på väg att ta slut.
Fain, iförd en t-shirt med texten "Eat the rich", hävdar att förhandlingarna med GM, Ford och Stellantis Jeep går framåt. Strejken inleddes i mitten av september och har sedan dess utökats till att omfatta 25 000 av de 146 000 fackmedlemmarna hos de tre tillverkarna.
Strejken är ovanlig så tillvida att den sker samtidigt hos de tre, men UAW har mildrat effekterna en aning genom att inte ta ut medlemmar på fabriker som monterar de dyraste, populäraste och mest inkomstbringande bilarna - stora pickuper och stora stadsjeepar.
Ett sidokrav är att de anställda på tio planerade batterifabriker för elbilar ska omfattas av UAW:s avtal, vilket GM nu gått med på för sina fyra bland de tio.
Huvudkraven handlar om höjda löner och utgångsbudet låg på uppemot 40 procent totalt räknat över fyra år, men har sänkts något. Motiveringen har varit att det är dags för de anställda, inte bara aktieägare och företagsledning, att få del av vinsterna i en tid då inflationen tunnar ut lönekuverten.
Ford har höjt sitt bud från 9 till 23 procent medan de två övriga uppges erbjuda omkring 20 procent på fyra år.