Det finns sätt för hur du som pensionär kan underlätta hanteringen av bankärenden.
Det finns sätt för hur du som pensionär kan underlätta hanteringen av bankärenden. - Foto: Caisa Rasmussen/TT & Fredrik Sandberg/TT

Pensionär? Här är knepet du bör känna till för att undvika bankstrul

Upplever du svårigheter i att genomföra dina bankärenden på ålderns höst? Det finns hjälpmedel som underlättar för dig, och saker du också måste tänka på.


Befinner du dig i pensionsåldern och har utmaningar i att uträtta bankärenden? 

Det är inte ovanligt att äldre personer får svårare att hantera bankärenden i takt med att allt fler bankkontor försvinner och hanteringen istället flyttas till internet, något inte alla är bekväma eller vana vid att använda.

Det här bör du göra när orangea kuvertet kommer: "Vanlig missuppfattning"

Så tar du hjälp av närstående – med dina bankärenden

Skulle det vara så att detta stämmer in på dig så finns det sätt för hur du kan förenkla hanteringen av dina bankärenden. Genom att till exempel ge anhörigbehörighet till en familjemedlem. Det ger en närstående möjlighet att hjälpa dig med enklare ärenden hos din bank. 

Anhörigbehörighet ansöker du om genom att beställa ett familjebevis från Skatteverket och du behöver då inte utfärda någon fullmakt, skriver Råd & Rön.

Ett annat alternativ i händelse av att du har svårt att sköta dina bankärenden på ett självständigt sätt är att ge en närstående dispositionsrätt där den personen kan hjälpa dig att förvalta kontot, betala fakturor och andra ärenden. Det hjälper dig till exempel vid händelse av sjukdom och om du då har svårt att besöka eller kontakta banken. 

Pensionär? Så kan du spara 36 000 kronor på att undvika dolda avgiften

Tänk på det här – om du ska utfärda en fullmakt till närstående

Enligt Svenska Bankföreningen finns det ett par punkter du måste tänka på när du utfärdar fullmakten till någon eller några andra.

  1. Fullmakten ska vara skriftlig. 
  2. De flesta banker har färdiga fullmaktsblanketter. Kontakta din bank för att ta reda på vad du behöver för blankett utifrån vilka ärenden du behöver hjälp med.
  3. Var noga med att ange i vilken omfattning fullmakten ska gälla.
  4. Det måste framgå tydligt vem eller vilka som ska utföra bankärenden för din räkning. Ska flera anges måste det framgå om de kan agera var för sig eller tillsammans.
  5. Om fullmakten endast avser en viss tid måste den exakta tiden framgå.
  6. Det måste också framgå om fullmakten ska upphöra i händelse av att du avlider. 

Planerar du att gå i pension 2024? Då får du inte missa det här

/