Jodie Comer och David Harbour har huvudrollerna i svenska Pieces Interactives omgörning av 1992 års klassiska skräcktitel.
Jodie Comer och David Harbour har huvudrollerna i svenska Pieces Interactives omgörning av 1992 års klassiska skräcktitel. - Foto: Evan Agostini/AP

Draghjälp från Hollywood ska lyfta svenskt spel

Med Hollywoodskådespelare som draghjälp kliver Skövdebaserade Pieces Interactive ut i rampljuset, med sitt spelsläpp "Alone in the dark". Gemene man har nog inte inblick i riktigt vad som händer inom spelindustrin här i stan, säger 3D-grafikern Anton Ehn.


Fakta: Pieces Interactive

Pieces Interactive är en spelstudio i Skövde, som bildades 2007. Bolaget har gjort en del egna släppt, framför allt tillägg och expansioner till andra bolags spel, som "Magicka" och "Titan quest".

2017 köptes bolaget av Embracer, där man är en del av THQ Nordic.

"Alone in the dark" är studions hittills största projekt. Det släpptes till pc, Playstation 5 och Xbox Series den 20 mars.

Jodie Comer ("Killing Eve", "The last duel") och David Harbour ("Stranger things", "Black widow") axlar huvudrollerna i Pieces Interactives omgörning av 1992 års klassiska skräcktitel "Alone in the dark".

— Det är verkligen så coolt. Jag hade aldrig trott att jag skulle få en möjlighet att göra något sånt här, säger Comer i ett bakom kulisserna-klipp från inspelningen.

Deras röster och ansiktsrörelser har spelats in i New York, Boston och London, dit kreativt ansvarige Mikael Hedberg fick resa för inspelningarna. Frågan är om skådisarna ens vet om att spelet skapats i Skövde.

— Jag har ju garanterat nämnt det. Sen om de kommer ihåg det det tvivlar jag på. Men jag kan nog tänka mig att de ändå kommer ihåg att vi är svenska, säger han med ett skratt.

"Ingen inblick"

Antagligen har Hollywoodskimret gått en och annan Skövdebo förbi också.

— Jag har träffat många i Skövde som inte har hört talas om spelet, säger Gizela Wikström, teknisk designer på Pieces Interactive.

Gizela Wikström, teknisk designer på Pieces interactive, har varit med och skapat "Alone in the dark".

Mikael Hedberg tror att skådespelarna kan få fler att få upp ögonen för spelet. Deras medverkan har också gjort att anrika The New York Times skrivit om projektet.

— Vi kanske har fått lite mer uppmärksamhet av just traditionell media. Det är inte bara spelmagasinen som är nyfikna, säger han.

Gizela Wikström guidar spelaren genom den skräckfyllda herrgård i 1920-talets Louisiana där en stor del av spelet utspelas.

— Det känns som att det finns intresse för spelet, och det känns bara roligt just nu, säger hon om släppet.

Mottagandet har varit blandat. Några recensenter har nöjt sig med fyra av tio, medan spelaromdömena är mer positiva.

— Man vill inte påverkas av negativa kommentarer. Så man vill inte läsa för mycket. Men samtidigt är det ju bra att få konstruktiv kritik på vad man kan göra bättre, säger Wikström.

Jodie Comer och David Harbour i digitala upplagor i "Alone in the dark". Pressbild.

Störst hittills

"Alone in the dark" är studions hittills största projekt, som pågått nästan fem år. Studion har vuxit till drygt 40 anställda, en storlek både Gizela Wikström och 3D-grafikern Anton Ehn är nöjda med. Men att bli större är inget självändamål, enligt dem.

— Jag personligen ser nog hellre att det stannar någonstans här, att det får vara ett företag med mer personlig touch där allas arbete skiner igenom. Där man kan peka på en grej i spelet och säga "det där gjorde jag", säger Ehn.

Bolaget har vuxit ur sina lokaler ett par gånger de senaste åren, i takt med att personalstyrkan har vuxit. På bilden Anton Ehn, 3D-grafiker på Pieces interactive.

TT
/