Skatteverket slopar krav på papperskvitto till kunden.
Skatteverket slopar krav på papperskvitto till kunden. - Foto: Janerik Henriksson/TT & Christine Olsson/TT.

Skatteverket slopar krav: Vanliga frågan i kassan försvinner

Kravet på att kassapersonalen måste erbjuda kunden papperskvitto försvinner. Nu får personen ansvarig för kassaregistret bestämma själv.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Redan den 1 juli 2024 slopades kravet på att kvitton alltid bör sparas för eventuell bokföring eller redovisning. Lagen trädde i kraft samtidigt som bland annat föräldraförsäkringen ändrades och att kravet på att plastkorkar måste sitta fast i förpackningen verkställdes.

– Det här hög tid för att anpassa dessa regler efter den digitala utvecklingen, sa justitieminister Gunnar Strömmer (M), i ett pressmeddelande från regeringen i samband med att lagen verkställdes. 

LÄS MER: Ny lag för kvitton börjar gälla i dag – de påverkas

Skatteverket slopar krav på papperskvitto till kunden

Skatteverket har efter lagens verkställande ställt sig frågan huruvida papperskvitton är nödvändiga för kunderna. 

Myndigheten har tidigare ansett att den som ansvarar för kassaregistret alltid måste erbjuda kunden ett papperskvitto, i det fall att kunden skulle tacka ja. 

Nu har Skatteverket kommit fram till att den som sitter vid kassan själv får bestämma om papperskvitto ska erbjudas kunden eller inte, något som Dagens Juridik var först att rapportera om. 

LÄS MER: Nya regler för plastflaskor – det gäller från 1 januari 2025

Digitala kvitton kan erbjudas – kan bli det enda alternativet

Det innebär att frågan "Vill du ha kvittot?" kan försvinna nästa gång man handlar, beroende på personalen bakom kassaregistret. Dock måste man fortfarande erbjuda kunden ett kvitto, men kravet på att det ska vara i papper slopas. Nu kan personen i kassaregistret i stället välja att bara erbjuda ett digitalt kvitto. 

"Näringsidkaren är skyldig att ta fram ett kvitto och erbjuda kunden det vid varje försäljning. Den skyldigheten är uppfylld oavsett om kunden erbjuds ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto", skriver Skatteverket på sin hemsida. 

MISSA INTE: Skattechock för dessa bilar från 2025 – 30 000 kronor om året

Men vad händer om kunden inte vill eller helt enkelt inte kan ta emot ett kvitto digitalt, och om detta är den enda sättet att få kvittot på? Det spelar ingen roll, menar Skatteverket. 

"Det är Skatteverkets bedömning att det inte har någon betydelse i vilken form kunden önskar få sitt kvitto eller i vilken form kunden kan ta emot ett kvitto för att näringsidkaren ska anses ha uppfyllt kravet i skatteförfarandelagen", skriver de i pressmeddelandet "Papperskvitto inte längre krav"

LÄS MER: Larmet för pensionärer: Ekonomisk smäll väntar 2025

/
/
stats