Sedan början av mars har USA 25-procentiga tullar på Mexiko. Dessutom har USA infört tullar på all import av stål och aluminium. Detta slår direkt mot Autoliv.
Än så länge har Autoliv kunnat föra över kostnaderna för de nya tullarna på sina kunder, med hjälp av en tillfällig extraavgift, enligt Mikael Bratt. Och Autoliv har dessutom bättre förutsättningar att anpassa sig än många konkurrenter. Bolaget är redan hårt regionaliserat, med i princip all produktion av komponenter till kunder i Nordamerika förlagd till just Nordamerika – och samma sak i Asien respektive EU.
"Vi måste få klarhet"
Men en massiv produktionsflytt till USA, där Autoliv redan har fem fabriker med 6 000 anställda – eller att helt gå över till amerikanska insatsvaror – är inte aktuellt just nu, enligt Bratt.
— Vi får se vad som behöver göras. Först och främst måste man få klarhet i de här tullarnas långsiktighet och nivåer. Sedan diskutera tillsammans med kunder vad vi gör, säger han.
— Det är inte per automatik en bättre affär att riva upp fabriker i Mexiko och flytta dem till USA. Här får vi göra ordentliga beräkningar. Och då måste man ha lite långsiktighet och stabilitet när det gäller förutsättningarna kring detta. Där är vi inte riktigt, tillägger han.
Han påminner om att det dessutom finns många komponenter och insatsvaror i Autolivs produktion som inte når upp till de krav på ursprungsland – i linje med handelsavtalet USMCA – som Trump ställt upp som villkor för man ska slippa de 25-procentiga tullarna mot Mexiko.
— Det finns skäl till det.
— Mycket av det vi behöver finns inte tillgängligt i Nordamerika – och än mindre i USA. Bara som exempel, magnesium till våra rattar, finns inte att köpa där. Vissa elektronikkomponenter som våra kunder vill ha finns inte där. Det gäller vissa specialstål också.
"Väldigt komplexa flöden"
Ursprunget är dessutom en komplex fråga.
— Råvaran köps ju inte alltid direkt från smältverket. Det är väldigt komplexa flöden. Det är därför vi inte går ut med några exakta detaljer kring det här.
Vad Trumps handelskrig leder till – om tullchocken utmynnar i nya stabila handelsavtal och lägre tullar eller om det blir ännu högre tullar – återstår att se.
— Det är väldigt stor osäkerhet. Vi har inte mer insikt i det än någon annan.