Jakobsson menar att kroneffekten kan synas på marginalen redan i sommar. Främst vad gäller bokningar från närområdet som tenderar att komma in sent.
Samtidigt framhåller han att det är konjunkturen och ekonomin, både i Sverige och globalt, som sannolikt påverkar människors semesterbeslut mest.
Han får medhåll av Didrik von Seth, vd på Svenska resebranschföreningen. Han tror också att den starka kronkursen kan få betydelse – men först på sikt om den blir bestående.
— Vi har inte sett någon förändring i inbokningsfrekvensen ännu, det är för kort tid. Men oron framöver handlar främst om risken för inflation, recession och ökad arbetslöshet. Det är mycket värre än valutaeffekter, säger han.
På "bucket list"
Enligt Jim Hofverberg på Visit Sweden, en organisation med uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål, är den generella bilden samtidigt att utländska turister ofta styrs av annat än realekonomi.
— De som reser hit är generellt inte så priskänsliga. De har tid och möjlighet. Många har Sverige på sin "bucketlist" och har tänkt över det här en längre tid, menar han.
2024 var ett av de bästa åren hittills för svenska campingplatser. Svensk Campings vd, Martin Juhos, är inte heller särskilt bekymrad över att den stärkta kronan ska få besökare att styra kosan någon annanstans.
— Intresset för Sverige som resmål växer och likaså intresset för camping, det är fantastiskt. I de undersökningar som vi har gjort så ser vi att valutan spelar väldigt liten roll för semesterbeslutet, andra faktorer är viktigare, menar han.