I delårsrapporten för andra kvartalet ger bolaget en prognos inför det tredje kvartalet. Ett bättre bokningsläge än vid samma tidpunkt i fjol, ger avtryck, enligt vd:n Jens Mathiesen:
”Vi förväntar oss därför en något högre beläggning och priser jämfört med föregående år. Trots att omvärldsläget präglas av geopolitisk osäkerhet ser vi i dagsläget ingen noterbar påverkan på vår verksamhet”, skriver han i delårsrapporten.
För andra kvartalet som sträcker sig mellan 1 april och 30 juni blev det något lägre rörelsevinst än samma period föregående år.
Förutom det faktum att påsken låg sent i år, vilket enligt Scandic påverkade affärsresandet, så fanns även en ”Taylor Swift-effekt”.
”Tillväxttakten dämpades av tuffa jämförelsetal från föregående år, då stora evenemang som Taylor Swift i Stockholm och Eurovision i Malmö bidrog till en särskilt hög efterfrågan”, skriver vid:n.
Rörelsevinsten landade nu på 816 miljoner kronor för andra kvartalet i år. Under motsvarande kvartal ett år tidigare gjorde bolaget en rörelsevinst på 927 miljoner.
Nettointäkterna under perioden uppgick till 5,8 miljarder kronor, en minskning med 1,3 procent jämfört med samma period föregående år. Det var också något lägre än marknadens förväntningar på 5,88 miljarder kronor.
Hotellkedjan har den senaste tiden fått mycket medial uppmärksamhet efter att man meddelat att man inte ska inkludera hotellfrukost i rumspriset utan gäster i så fall ska lägga till frukost separat.