Nyheter24
Annons

Förlust för Spotify efter miljardsmäll

Publicerad: 29 juli 2025, kl. 12:04
Uppdaterad: 29 juli 2025, kl. 13:04
Delårsrapport från Spotify. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT

Spotify ökar antalet användare men gjorde ett sämre rörelseresultat än väntat. Aktien faller i förhandeln med över fem procent.

Musikströmningstjänsten gick med förlust under andra kvartalet, och missade analytikernas prognoser, enligt Bloombergs sammanställning.

Antalet månatliga användare av strömningstjänsten Spotify ökar dock fortsatt, till 696 miljoner under årets andra kvartal. Det kan jämföras med 626 miljoner samma kvartal i fjol och var bättre än bolagets egna prognos.

Fler användare

Antalet så kallade premiumabonnenter, betalande, steg till 276 miljoner under andra kvartalet, jämfört med 246 miljoner i fjol. Spotify hade själva räknat 273 miljoner premiumabonnenter under kvartalet. Ledningen räknar i en prognos med fortsatt kundtillväxt under resten av året.

Rörelseresultat under andra kvartalet sjönk till 406 miljoner euro, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Det kan jämföras med 509 miljoner euro under första kvartalet och en prognos från bolaget på 539 miljoner euro. Efter skatt blev det en förlust på 86 miljoner euro, närmare en miljard kronor.

Miljardsmäll

Bolaget förklarar den klena siffran med högre kostnader för personal och marknadsföring. Dessutom kommer en kostnadssmäll på 115 miljoner euro – över en miljard kronor i sociala avgifter. De är sammanlänkade med att aktiekursen står högt och att personalen får del av aktierelaterade program.

”Människor söker sig till Spotify – och de väljer att stanna kvar. Genom att ständigt utvecklas skapar vi allt större värde för de nästan 700 miljoner människor som använder vår plattform. Det här gynnar inte bara våra användare, utan lockar också fler till streaming – vilket i sin tur stärker hela branschen för musik, poddar och ljudböcker”, skriver Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, i en kommentar.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons